Thursday, July 12, 2012

~Novel -7~



      “Assalamu’alaikum. Tak balik lagi ke?” Itulah sapaan pertamanya.
     “Awak ni buta ye? Tak nampak orang baru keluar dari kelas?” Memang itu yang ingin diluahkan tapi yang terkeluar hanyalah...
      “A..ah, ada kerja sikit. Awak tak balik lagi ke?” Senyum masih melekat dibibirnya.
    “Mmm.. Kalau tak keberatan, boleh kita balik sama?” Pertanyaan itu menghapuskan senyum diwajah Seri. Namun Seri cepat tersedar, lalu dibalasnya..
     “Eh.. Bukan ke rumah awak ikut jalan lain? Takkan nak ikut saya balik kut?” Seri memandang tepat ke muka Putra.
     “Taklah sampai macam tu, saya hantar awak sampai bus stop saja. Lepas tu saya baliklah. Boleh tak?” Putra masih tidak putus asa.
     “Mmm.. suka hati awaklah. Kalau tak menyusahkan awak,” Seri dah kehabisan idea. Kata tak nak pun, kalau dah degil tak boleh nak buat apa. Mereka berjalan beriringan menyusur padang sekolah. Sesekali mata Seri meliar kesekeliling arah, bimbang ada mata-mata yang tak diundang menjadi pemerhati.
     “Seri, kalau saya tanya awak sesuatu awak nak jawab tak?” Putra mengaju pertanyaan sewaktu mereka melepasi pintu pagar sekolah.
     “Tanyalah. Kalau saya boleh jawab, saya jawab,” Seri membetulkan kedudukan tudung kepalanya.
     “Awak tak kisah ke kawan dengan saya?” Soalan itu mengejutkan Seri. Seolah-olah Putra tahu apa yang terpendam dihati Seri.
    “Kenapa awak tanya saya macam tu?” Seri memandang ke arah Putra. Tapi sebentar cuma, bila bertentang mata, cepat saja Seri larikan anak matanya ke arah yang lain.
      “Tak ada apa-apa, cuma.. saya ada dengar orang kata awak tak senang dengan saya,” Dapat dilihat ada ketegangan diwajah Putra.
    “Siapa yang cakap?” Soal Seri cemas. Bimbang perbualan dengan Ina tempoh hari pecah ke pendengaran Putra.
     “Tak tahulah siapa yang mulakan cerita ini dulu tapi.. saya dapat tahu pun dari orang perantaraan,” Putra masih lagi serius.
     “Mmm.. tak adalah, saya tak pernah pun cakap macam tu,” Seri masih cuba membela diri.
     “Entahlah, mungkin ada orang yang cemburu saya berkawan dengan awak,” perlahan suara Putra mencipta alasan.
     “Dahlah, awak lupakan saja perkara tu. Bukan saya yang cakap, orang lain yang cakap. Yang penting dalam sesebuah ikatan persahabatan adalah kepercayaan dalam diri masing-masing, disertai niat yang jujur dan ikhlas,” panjang lebar ulasan Seri. Dapat dillihat senyuman terbit diwajah Putra.
     Mereka berjalan beriringan melintas dihadapan medan makan. Banyak juga mata yang memandang namun tak diketahui apa tujuannya. Saat yang ditunggu Seri tiba juga. Seri perlu memanjat jejantas untuk ke bus stop seberang jalan, dan disitu mereka perlu berpisah. Takkanlah Putra nak tunggu sampai Seri naik bas. Manalah tahu si Putra ni buat perangai gila dia.
     “So... thanks and sorry sebab menyusahkan awak,” Seri memandang ketengah jalan raya. Tak berani bertentang mata.
     “Hey! Kenapa nak minta maaf pula? Saya yang nak hantar awak. Kalau saya rasa susah, takde kerja saya nak hantar awak!” Wajahnya masam kembali.
     “Okaylah, lain kali saya tak cakap lagi. Janganlah marah,” Seri cuba memujuk.
     “Saya tak marah, Cuma saya tak nak awak cakap macam tu lagi,” suaranya perlahan.
     “Okay, saya janji,” Seri tersenyum seperti biasa.
     “Takpelah, awak pergilah balik. Hati-hati tau, jumpa lagi esok,” dia juga sudah mula tersenyum.
     Seri melangkah meninggalkan Putra tanpa berpaling. Dalam hatinya berdoa, semoga cepatlah basnya datang. Seri dapat rasa badannya terlalu letih. Nasib berpihak kepadanya, sewaktu kakinya menjejak lantai bus stop itu, bas ke rumahnya pun tiba.



**Betul ke kalau kita bermimpikan seseorang bermakna orang itu sedang merindui kita ? Atau orang yang kita mimpikan itu ditimpa musibah ? Hmm.. mimpi sekadar mainan tidur..**

-AkU-
Syurga Addin..
01:57 pagi..

1 comment:

  1. I couldn't resist commenting. Very well written!

    ReplyDelete