Tuesday, September 25, 2012

~Novel -8~



     Tiba dihadapan rumahnya, Seri menjenguk ke dalam peti suratnya. Ada beberapa surat untuk maknya dan satu surat dialamatkan kepadanya. Pada fikirannya mungkin khabar dari teman lama. Dari Ucu barangkali. Sudah lama juga tidak mendengar khabar dari teman yang satu itu. Merajuk mungkin, setelah rasa hatinya tidak Seri endahkan. Mana mungkin Seri berkasih dengan orang yang sudah dianggap seperti abang sendiri. Pintu rumah dibuka dan Seri melangkah masuk. Beg dilempar ke tepi sudut. Seri melabuhkan tubuhnya diatas sofa, lalu surat bersampul bunga biru itu dibuka. Ayat pertama dibaca.

Assalamualaikum...
Menjunjung salam buat,
Gadisku... SERI.
     Maafkan abang jika kedatangan warkah ini mengganggu perjalanan hidup Seri. Bukan niat abang sebenarnya. Cuma ingin menyampaikan hasrat dihati. Abang ingin sekali menjalinkan persahabatan yang tulus ikhlas denganmu. Mungkin kita tak pernah bertemu, namun abang rasa tak salah jika abang berniat sedemikian. Anggap sajalah takdir yang telah menentukan hati abang untuk Seri.

SERI,
Gadis kupuja bak lembayung senja,
Memukau pandang namun sebentar Cuma,
Ingin kugapai,
Apakandaya tangan tak sampai,
Aku semacam diamuk gelora,
Lantaran rasukan cintamu,
Ingin kuluahkan kepadamu,
Namun kelu merajai lidahku,
Lantas kuutuskan warkah ini,
Sebagai ganti diriku,
Moga sudilah andainya kau terima,
Salam perkenalan dariku,
Teristimewa untukmu.......
-Abang-
     Ligat otak Seri memikirkan siapakah gerangan yang empunya diri. Namun tetap tak ditemui. Surat misteri itu dilipat dan Seri melangkah lesu naik ke bilik. Pintu dikunci, lantas tubuhnya dihumban keatas katil tanpa menukar baju. Matanya layu memandang silling. Satu demi satu masalah berlegar dilayar ingatan sehinggalah matanya terpejam. Seri terlena tanpa satu pun penyelesaian. Diluar, rintik hujan mulai membentuk. Lama-kelamaan menjadi semakin kasar seolah-olah meraikan atau menangisi sesuatu. Seri terus terlena tanpa gangguan.

*Kala pertama kupandang pesona diwajahmu.. Saat itu hati ku kan terpana.. Tiada ragu lagi.. Tiada bimbang lagi.. Semuanya ini kumiliki.. ~ Terlintas bait lagu ini di fikiran..*



-AkU-
Syurga Addin..
17:00 petang..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment