Tuesday, June 19, 2012

~Novel -6~



Pagi itu kelas 5Sc1 agak bising sedikit sebab guru bertugas tidak hadir. Masing-masing kebih senang buat kerja sendiri. Seri menghampiri meja teman baiknya, Ina.
     “Ina, kau sibuk tak?” Seri menyapa perlahan.
     “Taklah, kenapa?” Ina menyoal kembali.
     “Aku nak tanya kau sesuatu. Kau rasa... aku ni cantik tak?” Seri buat muka serius. Ketawa Ina dibuatnya.
     “Kenapa kau tanya macam tu? Dah tebiat apa?” Tawa Ina masih berterusan.
     “Ina, I’m serious okay! Tak adalah, aku nak tahu juga aku ni cantik ke tidak. Aku peliklah, kalau aku tak cantik kenapa ada orang nak kat aku hah?” Seri memuncungkan bibirnya.
     “Siapa yang nak kat engkau? Cuba cerita dengan aku,” Ina seakan berminat.
     “Kalau aku cerita dengan kau, janji kau takkan beritahu sesiapa okay?” suara Seri perlahan sekan berbisik.
     “Okaylah aku janji. Ceritalah,” Ina angkat tangan tanda berjanji.
     “Semalam Putra jumpa aku. Dia cakap... dia cakap... Dia suka kat aku. Tapi Na, aku tak suka kat dia. Apa aku nak buat hah?” Seri menggaru kepala yang dilitupi tudung putih itu. Ina ketawa lagi. Ketawanya mengundang kemuraman di wajah Seri. Menyedari itu semua, ketawa Ina berhenti serta merta.
     “Okaylah, habis tu bila dia kata macam tu, apa yang kau jawab?” Ketawanya masih bersisa.
     “Aku katalah yang aku tengah tunggu orang lain. Lepas tu aku cakap aku nak kawan aje dengan dia. Aku serba salahlah. Hati aku kata tak mahu tapi, mulut aku yang gatal kata okay,” Seri menerangkan satu persatu.
     “Kenapa kau tak nak dekat dia? Dia tu baik apa! Aku kenallah dia. Aku kawan dengan dia dari kecil lagi tau?” Kata-kata Ina seakan menyokong Putra.
     “Memanglah dia baik, tapi aku tak suka kat dia. Takkan nak paksa hati. Jangan kata nak bercinta, nak berkawan pun hati aku tak nak sebenarnya. Aku pun tak tau kenapa aku menyampah betul bila dia pandang aku,” Seri meluahkan apa yang terbuku dihatinya selama ini.
     “Habis tu kau nak aku cakap dengan dia yang kau tak suka dia?” Ina pandang Seri tanpa berkedip matanya.
     “Takdelah sampai macam tu. Nantilah kalau aku dah sedia, aku bagitau kau, okay?” Seri tersenyum.
         “Suka hati kaulah. Jangan lambat sangat. Nanti dia dah syok gila dengan kau, aku tak nak tolong lagi tau!” Ina membalas senyuman Seri. Loceng menandakan tamatnya masa pertama telah pun dibunyikan. Hari itu segalanya berjalan lancar. Seri puas hati kerana sepanjang hari matanya tidak diganggu wajah Putra. Namun panas yang diharapkan, tiba-tiba hujan ribut yang menjelma. Sewaktu Seri keluar dari kelas untuk pulang ke rumah, wajah itu yang menantinya dihadapan kelas 5A1. Seri melangkah longlai sambil hatinya menyumpah-nyumpah kakinya. Memang tadi hatinya ingin menggunakan tangga disebelah kelasnya, tapi kaki terlebih dahulu membuka langkah tanpa memikirkan musibah yang menanti. Kalau cepat sedar boleh patah balik. Ini dah separuh kelas 5Sc3 dijejaknya. Kalau patah balik tak ke nampak macam nak melarikan diri. Jadi mahu tak mahu terpaksa juga diteruskan langkahnya. Sampai dihadapan Putra, Seri hanya tersenyum. Biasalah Sri, senyum itu seperti satu kewajipan dalam kehidupannya. Hajat hati tak mahu menegur, tapi Putra terlebih dahulu membuka mulut.




*Hajat hati ingin bersuara.. Apakandaya, orang tak sudi..*


-AkU-
Syurga Addin..
00:17 tengah malam..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment