Monday, May 14, 2012

~Novel - 3~


 Sampai dirumah Seri terus naik ke bilik. Beg dilempar keatas katil. Seri duduk melepas lelah. Setelah agak lega, Seri menukar baju seragam sekolahnya lalu digantung ditepi dinding.
“Bermaknakah tiap baris kata-kata,
Ataukah hanya dibibir saja,
Bersungguhkah rindu yang engkau pamerkan,
Ataukah sekadar lakonan,
Rindu telah melekat dalam hatiku,
Walau awan lalu rinduku tak berubah arah...”
     Lagu “Purnama Merindu” dendangan Siti Nurhaliza berkumandang diradio. Lagu yang sering bermain dibibir Seri. Entah apa istimewanya lagu itu sampaikan dimana-mana pun Seri gemar mendendangkannya, termasuk sewaktu Putra meluahkan hasrat hatinya tadi. Secara tiba-tiba layar fikirannya memutar kembali peristiwa perkenalannya dengan Putra.
     “Putra, Rina kirim salam dekat engkau,” Itulah perkataan yang membibitkan perkenalan sekaligus permasalahan dalam hidup Seri. Tujuan utama sekadar menyakat teman sekelas yang mengakui meminati Putra, tapi lain yang dirancang lain yang jadi. Pelik sungguh dengan si Putra ni, apalah yang ada pada Seri. Seri tak pernah pakai ayat guna-guna nak pikat lelaki. Memang Wan Munah nak bagi ayat, tapi Seri tak nak. Pada Seri, lebih baik guna cara tersendiri, barulah thrill.
     Dari teguran, perkenalan itu semakin rapat, sampaikan Seri berani membuka cerita tentang masalah keluarga yang sentiasa mengganggu fikirannya setiap detik. Mungkin bagi Seri, Putra tak ubah seperti guru kaunseling lain yang setia mendengar permasalahan pelajar-pelajar Sekolah Bukit Cahaya. Setiap masalah pasti diselangi dengan nasihat, begitulah yang dilakukan Putra bila Seri mengadu kepadanya. Boleh kata dah berbakul-bakul nasihat yang dikemukakan Putra. Walau begitu rapat pun Seri dan Putra (bukanlah rapat sangat) namun Seri masih lagi berasa kurang senang bila berdekatan dengan Putra. Yang Seri peliknya, bagaimana hubungannya hangat diperkatakan disekolah. Glamour jugak Seri! Boleh kata satu sekolah tahu. Cikgu pun ada yang bertanya apatah lagi rakan-rakan setingkatan yang lain. Dah berbuih mulut Seri menerangkan letak duduk perkara sebenar tapi, mereka semacam pekakkan telinga. Mereka seolah-olah tak percaya hubungan yang terjalin antara Seri dan Putra hanyalah sekadar teman biasa, tak lebih dan tak kurang dari itu. Tak kuasa Seri nak bercerita lagi. Diam lagi bagus, betul tak?
     Tak tahu nak buat apa. Begitulah kehidupan Seri, setiap kali pulang dari sekolah tak pernah ada sesiapa pun yang menyambut kepulangan Seri. Rumah dua tingkat itu seakan sepi tanpa penghuni. Seri jadi bosan, seolah-olah dirumah ini hanya tinggal dia seorang. Sebab itu Seri gemar bergaul dengan ramai orang. Seri berkawan tak mengira siapa, Seri bukan cerewet. Walaupun hampir separuh daripada temannya itu memang jenis tak boleh pakai. Perutnya terasa lapar tiba-tiba. Seri turun ke tingkat bawah, langkahnya menuju ke dapur. Makan sajalah apa yang ada. Kalau tak ada makanan, masaklah maggie. Setiap periuk yang ada, ditinjaunya. Mujur mak sempat masak sebelum pergi kerja. Tak payah nak hidang, bukan makan beramai-ramai, seorang saja. Seri mengadap makan tengahari sambil menonton televisyen. Itu memang kegemarannya, jadi tak terasa sunyi sangat.
     Lepas mengisi perut, Seri terus bersiap. Jeans dan t-shirt memang pakaian hariannya. Rambut pendek diselak dengan tangan. Seri berdiri dihadapan cermin setinggi badannya. Boleh tahan juga, bisik hatinya. Lepas bersiap, Seri keluar mencari rakan-rakannya. Bukan susah sangat nak mencari, tahulah dia nak jenguk dimana.

*Ilham itu datang bilamana layar itu memutar kenangan silam.. Lantas........ bait-bait kata pun terungkap..*

-AkU-
Syurga Addin..
13:07 petang..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment