Tuesday, February 18, 2014

~Redha la Suami..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Sudah seminggu "bercuti" dari menjadi surirumah..
Maka, masa yang ada boleh la aku pinjamkan sedikit untuk blog yang tak seberapa ni..
Kenapa bercuti ?? Hehe..
Nanti cerita next entry..

Ini cerita sebelum bercuti lagi..
Kalau tak silap aku dalam bulan January..
Masa tu aku dengan Incik Hubby tengah layan Youtube pasal kat tv dah tak ada cerita best..
Bukan layan movie pun..
Layan ceramah UAI..
Incik Hubby duduk atas kerusi rotan..
Aku duduk bersimpuh kat sebelah dia..
Santai-santai sambil gelak dengan Incik Hubby..
Ini pun salah satu cara untuk merapatkan hubungan suami isteri dan keluarga..
Menonton sambil gelak-gelak dan mendapat ilmu..
Sila menyampah dari jauh ! Huahuahua..

Aku tak ingat ceramah yang mana satu..
Tapi ianya berkenaan dengan suami isteri..
Tentang redha suami ke atas isterinya..
Lebih kurang la kata UAI..

"Isteri yang meninggal dunia dalam keadaan suami redha akan dirinya..
Maka masuk la ia ke dalam syurga ikut pintu mana pun ia suka.."

Sejurus selepas ayat tu UAI sebut..
Terasa tangan Incik Hubby mengusap lembut kepala aku..
Entah la, datang satu perasaan tersentuh..
Memang Incik Hubby tak cakap apa pun..
Tapi aku boleh baca apa yang cuba dia sampaikan..
Cuma Incik Hubby ni bukan suami yang suka berterus terang pun..
Maka, setiap gerak laku dan bahasa tubuhnya aku perlu baca mengikut firasat hati seorang isteri..
Alhamdulillah, Allah swt bagi aku kelebihan itu..
Aku tahu dalam hati kecil dia..
Dia nak cakap..

"Abang redha akan sayang, Isteriku.."

Perggghhhhh !! Ayat tak ingat.. Hahahaha..
Oke, tu ayat aku..
Tapi itu la yang lebih kurang Incik Hubby nak cakap..
Airmata dah bertakung, tunggu nak luruh je..
Aku pun pura-pura nak pergi toilet..
Nampak tak ?? Cara nak elak suami nampak hati kita tersentuh.. Hahaha..
Macam-macam hal..



Hampir 10 tahun usia pernikahan kami..
Di awal usia pernikahan kami..
Memang aku agak banyak kerenah..
Maklum la, beza usia kami 12 tahun..
Incik Hubby banyak bersabar waktu tu..
Dan aku, tak teragak-agak buat perangai.. Hehe..
Bab merajuk, tak usah cerita la.. Memang johan..
Cerita sejengkal, boleh jadi sedepa aku buat..
Dan aku suka pendam perasaan..
Mengungkit, memang lagi la kemahiran utama.. Muahahaha..
Banyaknya dosa aku..
Makin lama, pengalaman mematangkan aku..
Aku semakin boleh mengawal perasaan dan perangai..
Setakat benda sikit-sikit tu, aku tak ambik hati pun..
Dan aku lebih suka berterus terang..
Biarpun kadang-kadang Incik Hubby tak berapa nak layan aku cakap..
Tapi aku tetap bersuara.. Sekadar nak bagitau apa yang aku rasa..
Dan bila giliran Incik Hubby pulak nak meluah rasa..
Aku buat tak layan la pulak.. Balas balik ! Hahaha..
Bila Incik Hubby tengah panas hati..
Aku jadi air untuk "cool down" kan dia..
Bukan lagi nak mengapi-apikan perasaan dia..
Paling tidak pun.. Aku diamkan diri bila Incik Hubby disampuk mambang tanah..
Itu lebih baik dari bertegang urat..
Buat tambah dosa aku je..
Aku tak nak lagi pendam perasaan..
Nanti bila dah meletup.. Macam-macam boleh jadi..
Alhamdulillah, aku hampir berjaya mencapai ciri-ciri isteri solehah..
Sila kagum dari jauh.. Huahuahua.. Perasan kan ???
Bagi aku..
Semakin usia bertambah, kita seharusnya semakin berubah..
Berubah ke arah kebaikan la..
Bukan untuk orang lain..
Untuk diri sendiri dan juga orang-orang yang kita sayang..
Tak usah la ikut sangat hati dan nafsu tu..
Tu semua hasutan syaitan..
Syaitan sedaya upaya cuba untuk memecahbelahkan ikatan satu keluarga..
Dan kalau kita "rela meyerah" hanya kerana menurut nafsu..
Maka kita ada la antara orang-orang yang rugi..



Buat isteri-isteri di luar sana..
Ingat la..
Kalau sebelum kita bernikah..
Ibu ada la yang teratas sekali..
Perkataan "AH!" pun tidak diizinkan untuk kita luahkan pada ibu kita..
Apatah lagi meninggi suara..
Dan setelah kita bernikah, suami ada la yang teratas..
Biar siapa pun suami kita..
Biar setinggi mana pun kedudukan kita..
Biar sekaya mana pun kita dari suami..
Biar sejauh mana kita berjaya lebih dari suami..
Biar sehebat mana pun kita berbanding suami..
Namun.. Suami tetap pintu untuk kita ke syurga..
Seteruk mana pun suami..
Seburuk mana pun suami..
Sejahat mana pun suami..
Kita tetap tak diizinkan untuk "meninggi suara" pada suami..
Apatah lagi mencanang-canang keburukan dan kekurangan suami pada orang lain..
Ingat la duhai isteri..
Tanpa redha suami, kemanakah arah tuju kita di akhirat kelak ?
Mengadu la pada Allah swt..
Merintih la padaNYA..
Mintalah pada DIA..
Moga diberikan kesedaran pada suami kita..
Dikurniakan kesabaran buat suami kita..
Diberikan hidayah pada suami kita..
Mudah-mudahan, doa dan airmata seorang isteri akan dimakbulkan oleh Yang Maha Esa..
InsyaAllah..


*Bila sepasang suami isteri saling bertegang urat, meninggi suara, mengungkit-ngungkit, menyalahkan antara satu sama lain.. Maka syaitan tersenyum dari jauh.. Bersaksi la kamu, aku telah berjaya memperdaya anak Adam untuk mengikut kemahuanku.. Maka, makin jauh la mereka dari syurga Allah swt..*

**Wahai suami.. Ampuni la isteri mu.. Sayangi la isterimu.. Kasihi la isterimu.. Redha la kamu akan isterimu.. Moga kita bertemu di Jannah..**

-AkU-
Syurga Addin..
15:07 petang..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment