Sunday, March 14, 2010

aku dan airmata...

sudah 4 kali aku ke berseorangan disini..
mungkin melayan rajuk hati yang tak berkesudahan..
dan mungkin juga menenangkan hati yang sedang gundah..
yang paling nyata aku kesini..
dalam usaha untuk melupakan kenangan2 yang menyesakkan dada..
aku rasa diri keseorangan biarpun..
ramai pengunjung yang memenuhi persekitaran..
tasik yang tenang adakala berkocak..
angin yang bertiup perlahan..
memberikan satu suara kedamaian..
tanpa diduga ada mutiara jernih memenuhi kolam mata..
yang selama ini cuba kutahan..


betapa seorang perempuan tidak dapat dipisahkan dengan airmata..
aku sangat akui itu..
mudahnya seorang perempuan menitiskan airmata..
biarpun adakala tanpa sebab yang sangat kukuh..
aku juga mudah menangis..
hanya dengan mendengar lagu2 sedih..
menonton cerita yang menyayat hati..
mendengar kisah2 sedih..
dan airmata ini juga mudah mengalir..
bila ada memori sedih yang adakala cuba melintas di minda..
kadangkala terasa betapa murahnya air mata aku..
menitis bukan ditempat yang sepatutnya..
berkali2 aku cuba untuk tidak menangis..
tapi apalah seorang perempuan tanpa airmata..
dan disaat ini kucuba menahan sendu yang semakin menyesakkan..
mungkin ada yang kata airmata itu petanda kelemahan..
tapi pada aku airmata itu maknanya kelembutan hati..
halusnya perasaan seorang perempuan..
itulah satu keistimewaan yang Allah kurniakan pada kaum Hawa..
terpulang pada pendapat masing2..

dan disaat aku cuba menanamkan satu keazaman untuk tidak menangis lagi..
di ketika itu juga kolam mata aku terus-terusan mengalirkan mutiara jernih itu..
Hmm.. aku kalah lagi dalam sendu yang berpanjangan..
sampai bila akan begini..
aku pun buntu..
kaki aku masih lagi kejap berpasak di tepi tasik ini..
seakan sukar meninggalkan ketenangan disini..
tapi aku harus pulang..
ada tanggungjawab yang perlu aku selesaikan...

~hujan yang turun bersama airmata~


salam airmata..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment