Saturday, March 19, 2011

~Bersalah atau tidak ??~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Petang-petang macam ni hujan turun..
Tengah hari tadi elok je panas..
Tapi siapa sangka ye ? Harapkan panas sampai ke malam, rupanya hujan di petang hari.. Hehe..
Urmm.. Kenapa kita suka salahkan orang lain walaupun terang-terang kesalahan tu berpihak kepada kita ??
Bukan orang lain je, aku pun kadang-kadang macam tu jugak.. Kehkeh !!
Pada pendapat peribadi aku la..
Biasanya orang macam ni..
Yang cuba menegakkan benang yang basah ni.. (termasuk la aku jugak)
Bukan tak tau memang kesalahan diri sendiri..
Tapi sebenarnya keras hati..
Lagi satu tak nak la orang nampak kekurangan atau kelemahan kita..
Tetap akan pertahankan diri walaupun tahu perkara sebenar..
Bukan la susah sangat nak mintak maaf..
Tapi.. Ye la.. Ego dalam hati tu tinggi sangat..
Tu yang nak sebut maaf macam berat sangat..
Tapi aku dah jarang sangat buat perangai macam ni..
Paling kuat pun, bila dah tau aku yang salah..
Aku diam je.. Lepas-lepas tu baru minta maaf..
At least reti gak minta maaf dari buat tak tau je..
Aku tak la tuju kat sapa-sapa entry ni..
Cuma siapa yang makan cili, dia la kena minum air kan..
Takkan la nak menangis mintak orang suapkan air..
Jadi la orang dewasa yang tahu berfikir guna akal..
Bukan guna hati semata-mata..
Dosa dengan Allah, kita boleh solat taubat dan mohon Allah ampunkan..
Tapi dosa dengan manusia..
Kalau orang baik hati, tak kisah kita minta maaf ke tak..
Dia tetap maafkan..
Tapi kalau jenis yang hati macam kita jugak ??
Maka bawa la sampai ke kubur salah kita tu..
Siapa yang rugi ?? Kita jugak..
Cukup-cukup la kita fikir pasal nafsu dan ego diri sendiri..
Sampai masanya kita berubah menjadi yang baru..
Kalau tak, sampai ke sudah tak ada penghujungnya..
Takkan la nak tunggu sampai Izrail datang memanggil baru nak sedar silap sendiri ??
Time tu entah sempat ke tidak..
Nampak gayanya memang tak sempat la..
Haishh !! Aku bercakap untuk diri sendiri jugak..
Aku sedar diri, banyak silap dan salah pada orang lain..
Ye la, kita manusia yang tak pernah sempurna..
Cuma sekali dah silap, sepatutnya kita tak ulang lagi untuk kali kedua..
Cukup la pengajaran yang pertama kali tu..
Belajar dari kesilapan sendiri..
Itu guru yang paling bagus..

**Dengan rendah hati aku minta maaf pada sesiapa yang pernah aku sakiti hatinya dan perasaannya yang disengajakan atau tidak.. Aku sentiasa belajar dari kesilapan.. Tanggungjawab aku meminta maaf, dan hak anda untuk memberi maaf.. Aku tak ada kuasa nak memaksa.. Terpulang pada hati masing-masing**



-AkU-
Syurga Addin...
11:37 pagi...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment