Sunday, July 31, 2011

~Bertemu lagi kita.. Ramadhan..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi..
Bertemu kita sekali lagi Bulan yang penuh dengan keberkatan ini..
Bulan untuk memperbanyakkan lagi amal ibadah kita..
Bulan untuk membersihkan diri dari noda dan dosa..
Bulan mencari keberkatan dan keredhaan Allah swt..
Bulan menahan segala nafsu dalam diri..
Bulan Ramadhan Al Mubarak..
Bersama-sama kita mencari keistimewaan Ramadhan..
Kerana kita tak akan pernah menjangka bila Ramadhan terakhir kita..
Sambutlah kedatangan Ramadhan dengan doa kepada Allah swt..

Bercerita tentang Ramadhan..
Masa kecik-kecik dulu, aku memang liat nak bangun sahur..
Aduhh.. Rasa macam nak makan sambil tidur atas katil.. Hehe..
Tapi bila Hitler bersuara.. (Bapak aku la tu!!)..
Mata yang tertutup pun jadi segar macam dah lama bangun..
Haha.. Terus ada selera nak makan..
Tapi bila waktu berbuka..
Aku yang paling pertama duduk mengadap makanan..
Tak pedulikan benda-benda lain.. Hehe..
Itu cerita zaman kanak-kanak..

Bila dah remaja..
Aku jarang bersahur makanan berat..
Kalau tak ada buah, air pun dah cukup..
Lagipun masa tu.. Hmm.. Macam-macam hal yang jadi..
Waktu berbuka pun sama..
Susah untuk merasa makan secara beramai-ramai satu keluarga macam masa kecik dulu..
Kalau ada pun aku join kawan-kawan makan kat luar..
Kadang-kadang lebih seronok waktu zaman kanak-kanak..
Tapi masa akan terus berlalu..
Terkadang tanpa kita sedar..

Waktu aku duduk bujang dengan kakak-kakak aku..
Sahur, kitorang akan makan apa yang ada..
Ataupun pergi makan kat gerai yang masih buka..
Sama ada bertiga atau dengan kawan-kawan..
Waktu berbuka pula..
Kalau tak masak..
Kitorang cari juadah dekat pasar juadah yang berdekatan..
Memang rambang mata nak pilih makanan..
Kalau tak tahan nafsu, memang habis satu pasar aku borong !! Hehe..

Bila dah berumahtangga..
Waktu suami di rumah..
Makanan di waktu sahur agak ringkas..
Suami tak cerewet..
Kadang-kadang suami yang tolong aku masak..
Tapi bila berseorangan..
Aku makan kurma atau buah dan segelas susu..
Waktu berbuka pula..
Aku lebih senang memasak di rumah..
Kadang-kadang ke pasar juadah juga..
Saja nak ubah selera.. Tapi jarang sangat..
Suami lebih suka makan hasil air tangan aku.. Alhamdulillah..
Kalau suami tak ada..
Aku akan masak seringkas yang mungkin..
Masa bulan puasa la berat badan aku lebih banyak turun..
Cuma harap-harap tahun ni tak turun lagi..
Kalau tak, bila jumpa doktor.. Mesti kena bebel.. Hehe..

Pelbagai kenangan di bulan puasa yang lepas..
Untuk tahun ini..
Hari pertama Ramadhan..
Aku bersahur dengan family mak aku..
Harap-harap ada la selera nak makan..



*Salam Ramadhan untuk semua pembaca Syurga Addin.. Dengan rendah hati ingin aku memohon ampun dan maaf di atas segala kekhilafan sepanjang kalian mengenali aku.. Lantaran aku hanya manusia biasa, tak mampu lari dari salah dan silap.. Moga aku mampu memperoleh kemaaafan dari kalian.. Bersama-sama kita mencari redha dan kasih sayang Allah.. Semoga rahmat Ilahi senantiasa memayungi kehidupan kita.. InsyaAllah.. Amin..*

**InsyaAllah.. Ramadhan ini mampu kuatkan hati aku.. Moga rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa bersama aku dalam apa jua keadaan.. Amin..**

-AkU-
Syurga Addin..
22:27 malam..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment