Monday, August 22, 2011

~Suami menyesali.. Opss !! Mithali..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Rasa sekejap je masa berlalu..
Ketika ini kita sudah semakin menghampiri Syawal..
Sedih rasanya hati bila Ramadhan kian melabuhkan tirainya..
Ehtah dapat bertemu lagi atau pun tidak..
InsyaAllah, moga kita bertemu lagi..

Setelah 20 hari berpuasa..
Hari-hari pun sahur dan berbuka dengan nasi..
Perut pun dah rasa bosan..
Maka disebabkan itu..
Aku dan Incik Hubby cuba-cuba untuk berubah selera..
Ini semua idea aku sebenarnya..
Tiba-tiba waktu nak beli barang dapur..
Terbit idea untuk menukar juadah..
Incik Hubby pun memang bersetuju sangat..
Tapi yang bagusnya..
Idea memang la datang dari aku..
Tapi, Incik Hubby yang bertungkus lumus memasak..
Hehe.. Baik sungguh hati Incik Hubby ni..
Ini hidangan waktu sahur..

*Ini baru bahan-bahannya.. Daging yang dicincang, tomato, timun dan bawang besar potong dadu..

*Lada hitam ditumbuk dengan mayonis dan planta antara bahan wajib..

*Daging tadi digoreng atas kuali canai, masukkan tomato, timun dan bawang sampai masak..

*Haha.. Jadi la kebab buatan sendiri.. Makan dengan roti gardenia.. Pergghhh !! Memang kenyang.. Yang sebelah tu mee hoon goreng yang Incik Hubby masak.. Aku hanya menyibuk goreng telur dadar kat sebelah tu je.. Tapi memang terangkat beb !!

*Yang ni daging kampung goreng sos tiram.. Yang satu lagi tu.. Disebabkan kasih dan cinta pada isteri.. Maka Incik Hubby telah sudi belajar buat kuih sagu merah tu untuk aku.. Wahhhh !!! Baiknya Suamiku... Suami korang ada ?? Haha !!

Itu la antara hidangan yang Incik Hubby masakkan sepanjang giliran rumah aku.. Baikkan Suami aku ?? Tak semua suami baik hati nak masakkan untuk isteri walaupun isteri dalam keadaan tidak sihat.. Tapi suami aku memang boleh dijadikan suami contoh.. Aku sihat walafiat pun, dia tetap volunteer nak jadi chef.. Buat suami-suami di luar sana.. Tak salah kalau sesekali mencemar ego masuk ke dapur dan masakkan untuk isteri tercinta.. Bukan merendahkan martabat seorang suami pun.. Tapi lebih mengeratkan kasih sayang antara suami dan isteri.. Contohilah suami aku.. Hehe..

**Semalam adik ipar aku datang rumah.. Dia cerita tentang ceramah seorang Ustaz di Masjid Jamek Bandar Baru Bangi.. Ustaz tu kata kita selalu buat ziarah kubur pagi raya pertama, sedangkan waktu itu seharusnya kita menerima atau berkunjung ke rumah sanak saudara yang masih lagi bernyawa.. Katanya lagi, ziarah kubur itu lebih afdal dilakukan pada selepas A'sar hari terakhir puasa, kerana waktu itu roh-roh orang yang telah meninggal dunia kembali semula setelah diangkat naik ke atas sewaktu hari pertama Ramadhan.. Maka diketika itu adalah waktu yang paling baik untuk menziarah kubur dan bersedekah doa serta bacaan Al-Quran.. Ini kata Ustaz tu.. Ziarah kubur di pagi raya hanya lah adat kita Orang Melayu..**


-AkU-
Syurga Addin..
22:57 malam..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment