Friday, May 18, 2012

~Selamat Hari Guru..~


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...



Aku memulakan alam persekolahan sewaktu berumur 7 tahun..
Kalau ramai kanan-kanak yang lain bersekolah tadika dulu..
Tapi disebabkan kekangan sumber kewangan..
Maka aku tak pergi ke tadika..
Cukup belajar dirumah dengan guru yang garang ~ Kak Long..
Dia ni bapak segala garang.. Hehe..
Tapi disebabkan kegarangan dia la..
Maka sewaktu di tahun 1, aku antara pelajar cemerlang..
Seingat aku, nama aku tak pernah tak ada sewaktu penyampaian hadiah cemerlang..
Alhamdulillah..
Oke..
Memulakan alam persekolahan di Sekolah Rendah Kebangsaan Batu 3 1/2, Cheras..
Aku hanya ingat nama cikgu waktu darjah satu ~ Cikgu Ong..
Cikgu ni sangat baik..
Aku memang selalu mendapat pujian dari Cikgu Ong..
Murid baik la katakan.. Heeeee... sengih terlebih..
Minta maaf pada cikgu-cikgu yang lain..
Biasa la, umur makin meningkat..
Ingatan pun makin hilang.. Hehe.. alasan..
Kemudian aku berpindah sewaktu darjah 3 ke Sekolah Rendah Kebangsaan Taman Midah..
Cikgu yang masih dalam ingatan ialah Cikgu Bakri - Bahasa Melayu..
Khabarnya sudah kembali ke rahmatullah cikgu yang baik hati ni..
Al Fatihah untuk beliau..
Moga ditempatkan bersama para solehin.. Amin..
Cikgu lain ialah, Cikgu Dzul - Matematik, Cikgu Fan - Bahasa Inggeris, Ustazah Halimah - Agama,
Aku bersekolah di situ hingga la pertengahan tahun darjah enam..
Aku menyambungnya di Sekolah Rendah Kebangsaan Taman Tasek, Ampang..
Kerana hanya sekejap tempoh masa aku di situ..
Maka nama cikgu-cikgu memang aku lupa..
Naik ke sekolah menengah..
Aku memulakan sesi tingkatan satu di Sekolah Menengah Taman Tasek, Ampang..
Sudah tentu Cikgu Raja Azman dalam ingatan..
Cikgu kesayangan ini juga sudah kembali ke rahmatullah..
Entry untuk beliau ada aku catatkan di sini ..
Al Fatihah untuk beliau..
Moga ditempatkan bersama para solehin.. Amin..
Pertengahan tahun tingkatan satu, aku berpindah pula ke Sekolah Menengah Kebangsaan Cheras..
Disini aku kekal hingga ke akhirnya..
Antara nama-nama cikgu yang masih dalam ingatan
Cikgu Badriah, Puan Hanim, Puan Zainab, Puan Noraini, Ustazah Naemah, Puan Zuraida, Mr. Lee, Puan Anna, Cikgu Rohaizat, Cikgu Rosli, Puan Rohane, Cikgu Jasvir, Puan Siti Noor, Cikgu Rahman, Puan Azizah, Cikgu Mazni, Ustaz Burn dan ramai lagi sebenarnya..
Argghhh !! Makin bertambah umur ni, makin kurang daya ingatan.. Hehe.. Alasan lagi..
Maafkan saya cikgu-cikgu yang saya tak sebutkan nama..
Ada nama-nama di atas yang tak mengajar aku pun..
Tapi biasa berkomunikasi..
Aku bukan la pelajar yang baik di sekolah..
Namun aku berusaha untuk menjadi pelajar yang tak menyusahkan guru-guru..
Aku tak pernah datang lewat ke sekolah..
Err.. Oke tipu.. Ada la beberapa kali lewat dan didenda..
Itu pun bukan salah aku..
Bas yang lambat sampai..
Aku sentiasa siapkan kerja sekolah..
Err.. Yang ni pun tipu jugak..
Banyak kali jugak tak siap..
Tapi sebab aku terlalu penat di waktu malam, setelah bekerja pada waktu petang..
Aku tak pernah sakitkan hati cikgu..
Urmm.. Yang ni tak pasti..
Tapi harap-harap tak ada cikgu yang simpan perasaan marah kat aku la..
Boleh dikira dengan jari berapa ramai cikgu yang dapat hadiah dari aku sempena Hari Guru setiap tahun..
Bukan aku kedekut..
Tapi berjimat dengan belanja yang tak seberapa..
Harap-harap cikgu-cikgu semua tak berkecil hati..
Biarpun aku tak dapat belajar lebih tinggi dari sekolah menengah..
Dan tak dapat kerja yang bagus-bagus..
Tapi Alhamdulillah..
Aku menjadi cikgu di rumah..
Mengajar anak-anak sendiri dengan ilmu yang cikgu-cikgu semua turunkan..
Bidang kita berlainan, tapi pendekatan kita sama..

Bersempena Hari Guru ini..
Aku ingin mengucapkan Selamat Hari Guru buat semua guru-guru yang pernah atau tidak pernah mendidik aku..
Tidak kira di mana pun anda mengajar..
Semoga kalian akan terus tabah menjadi pendidik..
Biar la apa pun guru itu diibaratkan..
Namun terus la menjadi penyinar dalam hidup kami..
Insan-insan yang dahagakan ilmu dari guru-guru sekalian..
Semoga keikhlasan anda mendidik kami..
Akan mendapat balasan yang setimpal dari Allah swt..



"Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara"

*Aku pernah cuba nak minta jadi cikgu lepas SPM dulu.. Tapi tak diterima.. Err.. Sebenarnya sampai sekarang tak dapat jawapan.. Entah la..*

-AkU-
Syurga Addin..
06:27 pagi..

1 comment:

  1. sebabkan akak cikgu di rumah . jadi Selamat Hari Guru ! :)

    ReplyDelete