Thursday, August 30, 2012

~Pertama kali Dhiya demam..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Kejap lagi nak bawa Dhiya pergi Klinik Kesihatan..
Belakang badan Dhiya macam ada merah-merah..
Nak kata ruam.. bukan..
Hmm.. Tapi nak kena check dengan doktor jugak..
Sekarang ni tengah tunggu Abang Imad dengan Incik Hubby bangun dulu..
Dhiya dah siap-siap mandi awal pagi lagi..

Dhiya dah nak masuk usia 8 bulan..
Sepanjang tempoh 7 bulan yang pertama..
Dhiya belum pernah lagi demam..
Biarpun selepas disuntik imunisasi..
Alhamdulillah.. Antibodi Dhiya kuat macam Ibu..
Setiap kali disuntik, setiap kali itu juga Klilnik Desa bekalkan ubat demam..
Sebab takut Dhiya demam nanti..
Tapi aku tak pernah lagi bagi Dhiya makan ubat..
Alhamdulillah.. Dhiya tak demam..
Cuma masa raya ke 2 hari tu..
Pagi tu masa bangun tidur badan Dhiya agak panas..
Perangai pun berubah..
Asyik merengek dan nak berkepit je dengan Ibu..
Panas badan Dhiya membawa sampai ke malam..
Aku kirim Cool Fever kat Cikgu Pekan yang kebetulan nak ke rumah Papa untuk berhari raya..
Dapat pakai sekejap je pasal Dhiya rimas ada benda kat kepala..
Aku pujuk-pujuk dan dodoi Dhiya biar tidur..
Dalam sejam jugak la Dhiya merengek atas dukungan..
Lepas tu terus terlena..
Aku letak balik Cool Fever tu kat dahi Dhiya..
Pukul 2 pagi Dhiya terjaga balik..
Aku tepuk-tepuk.. Dodoi-dodoi.. henjut-henjut atas dukung..
Sampai Dhiya tidur balik lebih kurang pukul 4 pagi..
Aku letak tuala basah atas badan dan kepala Dhiya..
Dengan harapan reda sikit panas badan Dhiya..
Esoknya badan Dhiya masih panas..
Aku dah plan nak ke klinik kalau masih lagi tak kebah demam Dhiya..
Lepas mandi pagi tu..
Aku bagi Dhiya makan roti sebelum menyusu..
Lepas tu Dhiya tidur..
Aku letak lagi Cool Fever kat dahi Dhiya..
Alhamdulillah, dah kurang sikit panas badan Dhiya..
Lega hati, tak payah bagi ubat..
Kalau boleh tak nak biasakan Dhiya makan ubat..
Kecuali betul-betul memerlukan..
Semua ada teori masing-masing kenapa Dhiya demam..
Bagi aku, Dhiya demam rindukan Ayah..
Sebab tak pernah lagi Dhiya tak jumpa Ayah begini lama..
Masa kat rumah Papa tu..
Setiap kali nampak Atok, Dhiya akan meluru pergi kat Atok..
Mungkin Dhiya ingat Ayah kut..
Bila sampai depan muka Atok, Dhiya merengek..
Sebab tersilap orang.. Hehe..
Kesian Dhiya..
*Ni hari pertama Dhiya demam..

*Ni hari kedua Dhiya demam..

*Muka budak baru baik demam.. alaaaa.. sian dia...

*Dhiya dah sihat lepas "kenyang" makan Blackberry Acik GG.. Hehe..

*Muka ceria Dhiya waktu nak balik ke rumah kami..

Alhamdulillah..
Dhiya demam tak lama..
Masa Ayah balik hari Ahad yang lepas..
Dhiya asyik berkepit je dengan Ayah..
Cari Ibu pun bila nak menyusu je..
Bangun pagi dah cari Ayah sebab nak main telinga Ayah..
Oh ! Dhiya memang suka main telinga besar Ayah.. Haha..

-AkU-
Syurga Addin..
10:07 pagi..

2 comments: