Tuesday, May 25, 2010

~Kasihkah ayah??~

Assalamualaikum wbt...

manuskrip yang aku usahakan..
dah suku perjalanan..
idea kadang2 ada..
kadang2 hilang terus..
tapi aku cuba jugak bertahan..

aku nak berkongsi satu cerita yang amat memedihkan hati..
sampai waktu ini pun..
bila teringat kembali cerita tu..
air mata secara automatik akan mengalir..

hari Sabtu yg lepas aku pi tengok rumah baru kat Cheras..
hari itu la cerita ni berlaku..
tapi aku harap cerita ini..
akan menjadi satu pengajaran dan panduan..
ada seorang ayah yang tengah marahkan anaknya..
puncanya hanya kerana anak tu tak masak makanan untuk adik2 nya..
mungkin selalu mak diorang yang masakkan..
tapi hari tu kebetulan mak diorang ada kerja..
ayat si ayah lebih kurang begini:-

"...Kau tak masak?? Kau ni tak reti fikir ke adik2 balik sekolah nak makan apa??
apa punya kakak la kau ni!! aku ingat kau ni bukan manusia la!! kau ni binatang sebenarnya!!
binatang pun tau kasih sayang pada anak dan adik2.. kau ni lebih rendah daripada binatang!!
dah la kerja pun malas!! kau ni beban pada aku kau tau tak?? kalau kau tak suka duduk rumah aku.. kau boleh keluar!! pergi tinggal dengan sape je yang kau suka!! kalau aku la bapak aku dah cakap macam ni.. aku tak tunggu lama.. aku dah keluar rumah!! kau ni tak tau fikir!! memang kau ni binatang!!!..."

lebih kurang begitulah ayat si ayah yang aku boleh ingat..
aku tak tau kenapa..
biarpun ayat tu bukan ditujukan pada aku..
tapi air mata aku mengalir..
aku pandang muka si anak..
dia hanya tertunduk diam..
mungkin malu dimaki sebegitu di hadapan orang lain..
namun tiada air mata yang kelihatan..
mungkin sudah terbiasa dengan makian yang sebegitu..

cuma..
apa yang aku kesalkan..
tiada perasaankah seorang ayah untuk keluarkan kata2 sebegitu??
benar dia sedang marah..
tapi pada aku kesalahan si anak tidaklah sebesar mana..
untuk menerima caci maki seperti itu..
untuk diumpakan seperti binatang..
malah lebih rendah daripada binatang..
bukankah tanggungjawab seorang ayah belum lagi terlepas..
selagi seorang anak itu belum berkahwin??
aku selalu dengar orang kata..
kata2 ibu dan ayah tu satu doa..
kalau baik, maka baiklah jadinya..
kalau tidak.. wallahualam...
entahlah...
manusia semakin hilang perasaan kasih sayang zaman ini..
dan manusia semakin sukar berfikiran waras tika ini..
aku hanya menjadi pendengar setia di situ..
aku peluk Imad lantas aku bisikkan pada Imad..
"...Insyaallah ibu dan ayah tak macam tu.. kita balik ye sayang..."
aku terus dukung Imad dan masuk dalam kereta..
dalam perjalanan balik rumah..
air mata aku masih lagi mengalir..
kenapa aku menangis???
tentunya aku faham hati si anak..
kerana aku juga pernah bergelar seorang anak kepada seorang ayah..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment