Monday, May 10, 2010

~terfikir aku~

Assalamualaikum...
dah beberapa hari tak menulis..
manuskrip yang ada pun separuh jalan je..
tak ada ilham untuk diteruskan...
fikiran asyik terganggu..
tak dapat fokus sikit pun..
aku perlukan galakkan dan sokongan..
keadaan kini semakin menyesakkan..
cuma hari ni aku terasa untuk menulis sesuatu...

semua orang ada pengalaman dalam hidup..
dan seharusnya kita belajar dari apa yg kita alami..
kalaupun tak boleh belajar dari pengalaman sendiri..
tentunya kita boleh belajar dari pengalaman orang lain..
itu yang sebaiknya..

seperti itu juga aku..
ada ketika aku belajar dari cerita dan pengalaman orang lain..
mungkin pengalaman sendiri tak mampu mengajar dan mematangkan diri aku sendiri..
apa yg ingin aku kongsikan ialah kisah..
"habis madu sepah dibuang.."
bila sebut begitu pasti orang akan kaitkan dengan wanita..
sebetulnya itulah pepatah yang sinonim..
aku tak pernah bersikap prejudis pada kaum Adam..
tapi itu yang seringkali berlaku..
(mungkin apa yang aku rasa..)
baik pasangan bercinta mahupun yang telah berumah tangga..
seringkali wanita diperlakukan begitu..
kata2 manis dan pujuk rayu sentiasa meniti di bibir lelaki..
lantaran itu terciptalah kata2..
"apa pun yg terjadi, cinta saya pada awak tetap kekal dalam hati"
"saya sanggup buat apa saja, tapi utk tingggalkan awak saya tak sanggup"
"cinta saya pada awak dah lama saya pendamkan"
"bersama awak adalah saat2 yang membahagiakan saya"
sayang seluas lautan, kasih setinggi langit, cinta sepanjang zaman..
maka "apa yang ada", dikongsi bersama..
alasan yang diberi konon kerana kasih yang mendalam..
sudah dapat apa yg diidamkan..
kenangan bahagia semalam..
bukanlah sesuatu yang perlu diingat lagi..
semudah itu dilupakan dan dibuang..
dimana letaknya kedudukan sebenar takhta wanita pada lelaki?
aku sendiri tiada jawapan..
tapi aku tak kata semua lelaki bersikap begitu..
cuma ada segelintir lelaki yang memandang dan memperlakukan wanita umpama barang mainan..
tidakkah mereka sedar..
mereka juga punya saudara wanita??
apa agaknya perasaan mereka sekiranya semua itu berlaku pada keluarga mereka??
fikir2 kan lah...
dan wanita..
sedarlah diri sendiri..
tepuk sebelah tangan masakan berbunyi??!!
makanya..
andai terasa tepukan tangan sudah tak selari dan indah iramanya..
hentikanlah..
usahlah terus mendera diri sendiri untuk terus bertepuk..
kerana sebelah tangan yang hanya bersentuhan dengan angin..
pasti sumbang iramanya..
lepaskanlah.. tinggalkanlah.. lupakanlah..
carilah bahagia yang sebenar2 nya..
jangan sesekali terus diingat seseorang yang telah menghancurkan perasaan kamu!!
doakan sahaja semoga mereka ini akan berbahagia dengan apa yang telah mereka lakukan..
"what u give, you get back!!"
jangan terus mendera diri sendiri untuk seorang yang tidak menghargai anda..
berilah hati dan cinta anda pada orang yang benar2 ikhlas...
kerana hati dan cinta kita bukan untuk DIPERSENDAKAN!!

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment