Monday, December 6, 2010

~Aku dan puisi~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt...

Aku minat sastera Melayu sejak dari sekolah lagi..
Cuma ada halangan yang membuatkan aku tak mampu memenuhi minat yang mendalam..
Aku ada cuba-cuba menulis puisi, cerpen dan novel sejak dari dulu lagi..
Tapi semua itu hanya untuk tatapan sendiri..
Tak terlintas untuk dikirim ke mana-mana terbitan..
Rasa macam rendah diri je bila baca hasil tulisan orang lain..
Puisi kat bawah ni adalah sebahagian dari koleksi tulisan aku sendiri..
Kata-kata yang lahir dari jiwa seorang anak remaja diusia belasan tahun..
Dan puisi ini bersambung hinggalah aku dewasa..
Separuh dari puisi ini aku abadikan di blog..
Untuk dikongsi bersama siapa-siapa yang sudi membaca...

~Puisi Dari Selatan~

Khabar itu dari selatan..
Angin yang menderu membawa pesan..
Dititipkan salam serta tangisan..
Lewat malam bicara sang alam..
Terdengarlah Dara berkeluh kesah..
Andai nada itu menyentak lenamu..
Bangkitlah dan laungkan ke langit hitam..
Moga bulan bisa kasihan padamu..
Dan bintang-bintang mampu memujuk kamu..
Berbicaralah pada angin..
Agar disampaikan pada mentari..
Kejutkan aku dari tipu daya yang berpanjangan..
Maka berbisiklah Uda di antara tangis sendu..
Andai bulan bisa bicara.. Nescaya bahagia hidup ini..
Jika pawana bisa berkata.. Pasti tenang resah yang menderu..
Bila mentari bisa memahami.. Redup mekar taman jiwa..
Tatkala terpisahnya cahaya dari bayang..
Sepi itu berbisik sayu..
Aku hanya berbicara pada alam..
Sabda sang pendita..
Kira rimbunan itu menyentuh dasar tanah..
Dan semilir menyapa hujung kuntuman..
Maka luruhlah segala amarah..
Lantas membuka lembaran baru dalam kehidupan atas nama cinta..
Ikhlaskah lorong ini ? Tatkala suatu masa kejujuran menjadi taruhan..
Jangan bertanya bila semilir berhenti berhembus..
Akan terus tiada hilang sebalik taufan mengganas..

“...Rindu itu bukan untuk kamu, kerana aku telah dimiliki, kasih itu bukan milik kamu, kerana aku telah dipunyai, cinta itu bukan punya kamu, kerana selamanya aku telah pergi.. usah hidup dengan kenangan.. cinta untuk bahagia, bukan untuk derita.."


jangan dicari mentari esok..
andai bulan tak mahu menghilang..
~salam suara puisi~


-AkU-
Syurga Papa...
17:33 petang...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment