Wednesday, December 22, 2010

~Indahkah mimpi?~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Masa aku kecil-kecil dulu..
Nenek aku banyak ajar aku petua orang dulu-dulu..
Ada yang boleh diikut..
Dan ada juga yang agak tak masuk akal..
Cuma mungkin fahaman orang dulu-dulu yang tak boleh nak dipraktikkan masa kini..
Tapi ada juga beberapa petua yang aku masih ikut sampai sekarang..
Aku nak bercerita tentang satu petua yang nenek aku sempat ajar sebelum dia meninggal dunia..
Masa tu nenek tengah sakit..
Biasa la waktu tu nenek aku dah tua, so macam-macam la penyakit yang ada..
Aku antara cucu yang paling rapat dengan nenek..
Sehinggakan waktu "terakhir" nenek didunia ini pun..
Aku disebelahnya..
Moga roh nenek dicucuri rahmat dan mendapat tempat disisi Allah swt.. Amin..
Ok.. Petuanya ialah untuk bermmimpi orang yang kita nak jumpa tapi tak dapat jumpa..
Tak kira la siapa pun..
Tapi biasanya orang yang kita nak mimpi tu ada kaitan dengan perasaan la..
Macam kawan ke.. Kekasih ke.. lebih kurang macam tu la..
So, petuanya..
Sebelum kita nak tidur.. Cari masa yang kita betul-betul mengantuk..
Baca Bismillahirrahmanirrahim tiga kali..
Lepas tu seru nama orang yang kita nak mimpi tu tiga kali..
Seru sambil tepuk bantal tidur tu tiga kali..
Tapi kita tak boleh control la nak mimpi macam mana..
Kena terima macam mana pun mimpi tu datang..
Baik atau buruk..
Aku pernah buat waktu dulu..
Memang jadi..
Tapi sekarang ni tak pernah lagi aku buat..
Nak mimpi siapa lagi ??
Hahaha..

Sebab tanpa perlu amalkan petua macam tu pun aku boleh mimpi..
Cuma mimpi aku akan datang dengan orang tu..
Bila aku rasa sangat sedih, marah atau terasa hati..
Maka orang tu akan muncul dalam mimpi aku..
Cuma dalam mimpi semuanya jadi indah belaka..
Tapi bila buka je mata..
Realiti tak seindah mimpi..

Tapi orang kata mimpi tu mainan tidur..
Entah la.. Aku pun tak tau nak cakap apa..
Sebab aku pernah suka dan menangis dalam mimpi..
Dan terbawa-bawa bila terjaga..
Kadang-kadang apa yang aku mimpi tu pernah terjadi dialam realiti..
Kuasa Allah swt..
Tiada siapa pun tahu apa hikmah disebaliknya..
Cuma rasanya dalam hidup aku..
Boleh dikira berapa kali aku mimpi kene kejar hantu..
Hahaha..
Tapi nasib baik tak mengigau..
Kalau tak, niaya orang yang tidur kat sebelah.. !!
hahaha..
Maka aku kategorikan mimpi itu sesungguhnya mainan tidur..
Cuma jangan cuba-cuba jadikan mimpi yang merepek itu satu kenyataan..
Urmm...


-AkU-
Syurga Addin...
23:00 malam...

1 comment:

  1. Lain yang ditepuk lain pulak yang muncul..hu3..;)

    ReplyDelete