Tuesday, January 11, 2011

~Baguskah AJL???~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Entry ni sepatutnya aku publish semalam..
Tapi memandangkan sakit aku yang tak tertahan..
Maka aku tangguhkan sehingga ke hari ini..
Malam hari Ahad yang lepas, penuh wall feed di fesbuk dan twitter dengan satu cerita..
Tentang AJL..
Apa yang hebatnya AJL tahun ni ?
Aku pun tak nampak kehebatan AJL tahun ni..
Mungkin opening agak bagus bila dijemput artis-artis yang punya nama cukup besar dipersada seni seperti Fran, Nash dan M. Nasir..
Mata aku masih lagi terpaku di skrin tv bila mereka-mereka ini mula menyanyi..
Tetapi apabila mulanya artis yang pertama membuat persembahan..
Aku tak tunggu lama, terus turun ketingkat bawah untuk membaca buku..
Rasanya beberapa lagu yang aku dengar hanya sayup-sayup dari bawah..
Amat tidak memuaskan hati..
Aku kembali menonton apabila kumpulan Meet Uncle Hussein dan Black membuat persembahan..
Sangat mengecewakan..
Macam tak ada semangat nak nyanyi..
Kalaulah rasa memang tak nak buat persembahan..
Baik tarik diri awal-awal lagi..
Dan artis-artis yang seterusnya pun lebih kurang je..
Aku tengok gak persembahan Shahir..
Tak ada apa yang membezakan persembahan jemputan dengan pertandingan..
Bacaan sajak ketika Shahir menyanyi bagi aku dah biasa sangat..
Tak ada apa yang boleh dikagumkan..
Cuma yang agak mengejutkan bila Shahir ditampar saat akhir tu..
Agak terkejut jugaklah..
Dan aku hanya menonton sambil tersenyum..
(Lama dah tak angkat tangan dengan lelaki.. Hahaha !!)
Persembahan Hafiz agak mengujakan..
Suara Hafiz juga sedap didengar..
Biarpun kemalangan, Hafiz patut mendapat pujian dengan kesungguhan dia menjayakan AJL..
Kejutan yang dilakukan tak terduga..
Bukan sebab aku peminat Hafiz..
Tapi persembahan dia agak bagus..
Dan tak lupa persembahan Faizal Tahir untuk lagu Selamat Malam..
Artis-artis yang dijemput untuk memeriahkan pentas malam itu rasanya cukup membuat kelainan..
Cuma yang tak berapa nak sedap dipandang bila Faizal Tahir mengusap perut Norkhiriah..
Arrrggghhhh !! Jeles sekejap aku !! Hahaha..
Tapi persembahan kedua Faizal Tahir dengan lagu Hanyut..
Macam ahli silap mata la pulak !!
(Tak boleh puji lebih-lebih.. Nanti orang kata aku saja je nak puji FT sebab aku antara peminat FT..)
Hehehe..
Tapi overall aku memang tak puas hati dengan AJL kali ni..
Sangat-sangat menghampakan..
Ini bukan macam pertandingan juara lagu..
Tapi macam persembahan biasa..
Dan lagi satu yang aku sangat tak puas hati..
Kenapa artis kita sekarang ni tak mahu rakam lagu tradisional ????
Susah sangat ke nak jual lagu-lagu macam tu ??
Takkanlah nak tunggu kemunculan semula Dato Siti Nurhaliza dan Noraniza Idris..
Inilah trademark kita Malaysia..
Orang luar pun datang nak dengar lagu-lagu yang sebegini..
Tapi artis kita sibuk sangat nak rakam lagu-lagu yang merepek..
Tak bersifat kenegaraan langsung !!
Rasanya AJL tak sempurna kali ni..
Lagu-lagu dan artis-artis yang dipertandingkan tak ada yang mencabar sangat..
Biasa-biasa saja..
Tapi yang aku puji ialah bila saat akhir..
Dijemput Datuk Sharifah Aini, Ziana Zain dan Dato Siti Nurhaliza menyanyi..
Ya.. Aku rindukan artis-artis yang begini bertanding..
Dan aku rindukan lagu-lagu tradisional..
Rindu itu terubat bila dengar dendangan Dato Siti Nurhaliza..
Dan aku kurang puas hati hati bila AJL menutup tirai..
Ternyata aku masih lagi mempertikaikan kemenangan Ana Raffali..
Aku pun tak tahu apa kriteria yang juri pilih untuk seorang pemenang..
Kalau nak kata sebab Ana Raffali yang buat semuanya dari komposer, penulis lirik dan lagu serta penyanyi..
Aku tak rasa Ana Raffali yang terbaik..
Lirik lagu dia pun tak la puitis mana pun..
Rasanya aku pun boleh tulis lebih baik dari tu..
Cuma sebab aku tak pandai nak buat lagu je..
Kalau tak, aku pun boleh jadi komposer macam diorang-diorang ni..
Hehehe..
Cukuplah rasanya aku jadi pahat yang masih berbunyi sedang rumah telah pun siap dibina..
Walau telah siap sesebuah rumah itu, tapi ada jugak yang perlu diperbaiki sebab tak semestinya siapnya sebuah rumah itu maka penghasilannya juga sempurna..
Jangan pernah terfikir begitu..
Ada juga yang perlu dibuat pengubahsuaian dan ditambahbaikkan..
Pihak yang terlibat kena terimalah..
Jangan jadi syok sendiri..
Bagus pada pandangan mata kita tak semestinya bagus pada pandangan mata orang lain..
Orang mengata ada kebaikannya..
Untuk memperbaiki sesebuah kerja..
Itu je yang aku dapat komen..
Sebab perut aku rasa makin mencucuk macam semalam..
Huh !! Jenuh nak menaip sambil berbaring..


-AkU-
Syurga Addin...
21:43 malam...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment