Sunday, January 30, 2011

~Imad, denggi dan Pediatrik~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Entry ni adalah sambungan dari entry yang sebelum ni..
Berkisarkan ujian sakit yang melanda aku dan Imad..
Hari Khamis yang lepas..
Aku pun tak tahu kenapa, kaki Imad ada masalah..
Imad dah tak nak berdiri lagi.. Nampak gaya macam kaki sebelah kiri Imad sakit..
Tapi bila aku check, tak ada kesan lebam atau luka di kaki Imad..
Dan Imad tetap tak nak berdiri..
Maka aku ambil keputusan untuk bawa Imad pergi ke Klinik Kesihatan di AU2 selepas solat Jumaat..
Satu jam setengah menanti barulah dapat jumpa doktor..
Kata doktor tak ada apa yang terjadi pada kaki Imad..
Cuma doktor bagi surat rujukan untuk aku refer pada HKL..
Maka aku dan Imad hanya terlantar tanpa dapat berbuat apa-apa..
Aku dengan demam dan Imad sakit kaki ditambah lagi dengan demam dan batuk serta selsema..
Tak puas hati dengan keadaan kaki Imad..
Maka hari Selasa aku bawa juga Imad pergi check di HKL..
Setelah satu jam menanti, Imad disuruh buat ujian darah setelah diuji tahap demamnya..
Nasib baik tak lama mana nak tunggu result ujian darah..
Dan hasilnya Imad disahkan demam denggi..
Maka terpaksa pulak aku uruskan kemasukan Imad ke wad Pediatrik..
Kali pertama untuk tahun 2011 kami menjadi penghuni Wad KK6..
Masih lagi terkejut dengan keputusan ujian darah Imad..
Maka aku bertanya pada doktor yang melakukan rawatan kali kedua pada Imad..
Kata doktor, bukan confirm demam denggi tapi baru suspect denggi saja..
Fuhhh !! Biarpun tak sepenuhnya, tapi hati aku agak lega juga mendengarnya..
Dan aku yakin Imad bukan diserang demam denggi..
Sebab.. Entah ! Tapi aku yakin..
Semalam di wad HKL, demam Imad masih lagi tinggi..
Tapi hari kedua, Imad dah tak demam lagi..
Tapi sudah dua kali darah Imad diambil untuk diuji..
Kesian tangan Imad dicucuk jarum dan dibalut..
Selera makan dan minum Imad hampir tiada..
Memang Imad tak ada tenaga langsung.. Lebih banyak tidur dan termenung saja..
Dugaan apa lagi yang Imad harus tempuhi ? Ya.. itu pertanyaan aku bila saja mata ini menangkap pandangan sayu Imad..
Aku tak lupa juga bertanya tentang kaki Imad yang sakit..
Doktor sudah buat x-ray di bahagian pelvik dan sekitarnya..
Tapi hasilnya tak ada  apa-apa yang mencurigakan..
Entah la, mungkin kaki Imad terseliuh atau gangguan saraf..
Akan aku usahakan nanti,,
Petang hari kedua Imad di wad HKL, doktor datang merawat..
Aku tanyakan lagi tentang kesihatan Imad dan hasil ujian darah..
Kata doktor Imad bukan diserang demam dengggi tapi ada jangkitan kuman pula pada paru-paru Imad..
Maka Imad seharusnya diberikan antibiotik..
Petang itu juga kami berpindah dari Wad KK6 ke Wad KK2..
Lebih privacy sebab ada bilik.. Tapi bukanlah duduk seorang je.. Ada lagi 3 pasangan ibu dan anak kat dalam 1 bilik..
Malam yang kedua di wad HKL Imad tidur awal..
Mungkin terlalu penat barangkali..
Imad tidur sangat lena hinggakan nurse yang datang buat pemeriksaan rutin pada Imad pun tak mengganggu lena Imad..
Dua kali doktor datang pun Imad masih lagi tak sedar..
Aku biarkan saja Imad tidur tanpa perlu diganggu..
Kali ketiga apabila doktor pakar datang check..
Katanya Imad sudah hampir sembuh.. Alhamdulillah, syukur..
Dan Imad sudah boleh balik dan hanya perlu menyambung makan antibiotik di rumah selama lagi enam hari..
Terasa sangat senang hati aku waktu itu..
Tengah hari baru Imad bangun dan kami bersiap-siap untuk pulang..
Sewaktu dalam kereta, aku pulak rasa badan aku kembali lemah..
Mungkin kesan psikologi dari hospital..
Kepala mula terasa pening dan tekak aku loya serta perut yang tidak selesa..
Sampai ke rumah keadaan itu berterusan..
Dan aku hanya mampu terbaring untuk melegakan rasa yang mencengkam..
Sehingga ke malam rasa itu masih sama..
Dan sehingga entry ini ditulis..
Rasa itu masih lagi sama..
Mengapa ? Hmm.. Aku tak pasti..
Dan yang nyatanya.. Aku tak rasa nak pergi ke klinik.. Hehe..


-AkU-
Syurga Addin...
15:27 petang...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment