Tuesday, March 8, 2011

~Filem Kelantan !!~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum...

Hari ahad yang lepas, sewaktu menunggu Incik Hubby balik dari utara..
Aku sempat menonton filem Wayang..
Entah kali keberapa agaknya..
Lakonan mantap eman Manan, Ida Nerina, Zulhuzaimy dan pelakon baru (waktu tu la) Mas Muharni..
Serta dibantu dengan watak-watak tambahan yang lain..
Kisah mengenai perjuangan seorang pemain Wayang Kulit..
Apa yang aku nampak ialah Kisah Kemanusiaan..
Wayang kulit itu sekadar menjadi tema atau tajuk cerita..
Sepanjang aku menonton cerita-cerita Melayu.. Maksud aku filem..
Ada dua Filem dialek Kelantan yang aku sangat minati..
Pada pendapat peribadi aku, punyai kelainan dalam menterjemah cerita ke layar perak..
Yang pertama Jogho dan Wayang yang kedua..
Jogho adalah karya pengarah tersohor U-Wei Saari diadaptasi dari Novel Juara karya S.Othman Kelantan..
Garapan yang sangat baik !! Tahniah untuk U-Wei.. (Biarpun filem ni dah lama)
Ini antara filem yang membariskan pelakon yang hebat..
Antaranya Khalid Salleh, Adlin Aman Ramli, Ijoy Azahari, Normah Damanhuri, Sabri Yunus, Liza Rafar dan pelakon yang lain..
Biarpun pada awal tontonan aku agak tidak berapa faham bahasa yang dituturkan..
Tapi lama kelamaan aku faham keseluruhan cerita..
Aku tak pernah bosan walau menontonnya berulang kali..
Dua cerita ini berkisarkan masyarakat dan budaya rakyat negeri Darul Naim..
Biarpun Jogho itu lebih kepada masyarakat di Thailand..
Tapi ada juga berkait dengan negeri Cik Siti Wan Kembang..
Dulu aku cukup jaga vcd Jogho ni.. Ye la masa tu mana popular dvd ni..
So, yang ada hanya vcd..
Tapi entah malaun mana yang ambik lepas tu tak pulang balik..
Nampaknya terpaksa la aku cari balik kat kedai..
Itu pun kalau ada lagi..
Aku bukan suka sangat menonton wayang filem Melayu..
Bukan tak nak support filem-filem Melayu yang ada..
Tapi pada aku, filem yang banyak terbit di pasaran sekarang..
Lebih kepada filem untuk suka-suka..
Filem cinta, hantu, puaka, muda mudi dan yang sewaktu dengannya..
Aku tak mampu untuk berfikir bila menonton filem sebegini..
Aku bukan mencari mesej dalam sesebuah filem..
Tapi sekadar memandang dan memahami hasil seni yang ditonjolkan..
Pada aku filem hanya untuk hiburan dan bukan penyampai mesej..
Kalau nak cerita pasal mesej, baik buat poster besar-besar dan tampal di sepanjang jalan..
Boleh baca hari-hari..
Tak perlu bayar atau beratur bila nak tengok mesej dalam filem..
Kebanyakan orang pergi tengok wayang, bukan nak tau mesej dalam filem..
Tapi sekadar nak berhibur..
Oke, aku dah melalut..
Aku rasa la.. Aku antara golongan minoriti yang suka menonton filem sebegini..mungkin..
Majoriti lebih suka menonton filem yang sekarang tengah hangat kat pasaran..
Filem yang mengangkat tema budaya dan masyarakat Malaysia amat jarang mendapat tempat yang tertinggi..
Kenapa ? Mungkin sebab tak kena dengan citarasa orang Malaysia..
Ye la.. Nak buat apa menonton kisah masyakat di Malaysia..
Sedangkan kita dah pun berada di Malaysia..
Tapi bukan semua budaya dan masyarakat di Malaysia kita tahu dan faham..
Budaya setiap negeri kan berlainan.. Itu pendapat peribadi aku la..
Kalau tak setuju, boleh buat entry kat blog masing-masing.. Hehe..
Aku masih lagi tertunggu-tunggu filem sebegini nak keluar wayang..
Sebab aku pun dah lama tak tengok wayang.. Huhu..


p/s : Tau tak sewaktu filem Jogho keluar, ianya ditayangkan hanya di 12 pawagam seluruh Malaysia kecuali Perlis, Melaka, Terengganu, Sabah dan Sarawak.. Tapi Jogho tetap hebat !!

Ouh !! Bukan sebab Incik Hubby ore kelate, tapi aku aku memang suka menonton filem yang menampilkan dialek negeri.. Tapi biarlah pelakonnya memang mahir akan loghat sesebuah negeri tu.. Jangan main tangkap muat je !!



-AkU-
Syurga Addin...
15:47 petang...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment