Friday, July 15, 2011

~Bila orang lupakan.. AkU..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Pagi Jumaat yang sunyi dan sejuk..
Sesekali kedengaran kenderaan lalu lalang dihadapan rumah aku dalam alunan hujan yang sederhana..
Lepas Subuh tadi, aku duduk termenung memerhati rintik-rintik hujan di luar rumah..
Dah lama rasanya tak berkeadaan begini..
Malam tadi tidur aku lena sekali..
Tak ada mimpi yang mengganggu seperti saban hari..
Apa yang aku fikirkan ?
Hmm.. Bila orang sudah mula lupakan aku..
Tipu kalau aku tak terasa dan sedih..
Benar.. Memang terasa sesuatu perasaan yang sukar digambarkan..
Akan tetapi bila difikirkan semula..
Pasti mereka-mereka ini punya alasan yang tersendiri..
Lantaran dahulu mereka telah hadirkan diri aku dalam kehidupan mereka..
Terima kasih untuk itu..
Maka apabila mereka memilih untuk menyingkirkan aku dari hidup mereka..
Itu hak masing-masing..
Lantas aku terima dengan seikhlas hati..
Sebagaimana penerimaan aku dahulu sewaktu menyimpul ikatan..
Biarpun saban waktu tertanya-tanya salah dan khilaf aku pada mereka..
Mengapa setelah sekian lama berteman, mereka ini tega berlalu tanpa pesan..
Namun untuk meminta penjelasan..
Mungkin tak perlu..
Dan aku akan terus berdiam diri hingga ke akhirnya..
Jika mereka-mereka ini kembali lagi..
Seperti mana dahulu, sama juga kali ini..
Aku tetap terima dengan tangan terbuka tanpa dendam dan amarah yang merajai jiwa..
Cuma satu pesanku..
Ikatan persahabatan bukan la sesuatu yang mudah terungkai tanpa sebab yang kukuh..
Andaikata itu berlaku..
Maka tiada keikhlasan dan kejujuran dalam simpulan itu..

*Hadir la teman bila sahaja kau perlukan aku.. Dan pergi la bila sahaja kau mahu.. Kerana aku bukan disitu untuk menghalang perjalanan hidupmu*



 -AkU-
Syurga Addin..
11:37 pagi..

2 comments:

  1. asal kapas jadi benang,
    dari benang dibuat baju,
    barang lepas jangan kenang,
    sudah jadi orang baru,
    tak salah mErInDu...:)

    ReplyDelete
  2. "Rindu-rindu aduh! sayang merindu,
    Jauh-jauh orang sudah menjauh,
    Kasih-kasih aduh! sayang berkasih,
    Bukan-bukan hamba orang terpilih.."

    sUcI..

    Biar la merindu pada yang sudi..
    Orang menjauh pastinya kerana tak sudi.. Maka biarkan saja..

    ReplyDelete