Monday, July 18, 2011

~Bila kesabaran semakin menipis~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt..

Pagi ni aku terbaca post terbaru blog adik aku..
Kisah dia marah dan rotan adik lelaki aku si abang..
Sebabnya ?? Hmm.. Kerana bercinta..
Aku pernah tulis satu entry pasal cinta adik aku ni..
Tapi malangnya mereka seakan mencabar kesabaran aku sebagai seorang kakak..
Tapi belum sampai tahap untuk aku berlaku kasar lagi..
Untuk pengetahuan, adik lelaki aku baru Tingkatan 4..
Aku tak salahkan mereka untuk bercinta diusia muda..
Tapi biar berpada-pada..
Jangan malukan keluarga..
Bila sesuatu yang aku rasakan patut aku tegur..
Maka aku akan tegur..
Tapi bila teguran aku tak didengar, aku akan berjumpa..
Mungkin bercakap secara berdepan lebih baik..

Aku memang panas baran sewaktu dulu..
Namun semua tu telah aku tinggalkan..
Rasanya semenjak umur aku mencapai 21 tahun..
Aku berubah sedikit demi sedikit..
Pengalaman banyak mengajar aku tentang erti kesabaran..
Ya ! Aku terlalu banyak bersabar hinggakan orang dengan mudah mempersendakan aku..
Namun itu semua bukan penghalang untuk aku terus bersabar..
Adik-adik.. Terlalu banyak mereka menduga kesabaran aku..
Akan tetapi tak pernah lagi aku tinggikan suara atau naik tangan..
Mereka dah terlalu "besar" untuk aku tangankan..
Mereka punya akal untuk berfikir sebaiknya..
Aku beri pendapat dan pengajaran bukan kekasaran..
Bersuara dengan mulut lebih baik dari bersuara dengan tangan..
Selebihnya untuk mereka bentuk masa depan mereka semahunya..
Benar, ada ketika teguran aku membuatkan adik-adik merajuk..
Tetapi itu untuk menyedarkan mereka..
Aku tak nafikan, ada juga waktu-waktu aku hampir hilang sabar..
Apa yang aku buat ??
Berdiam diri dan menghilang seketika..
Dan setelah keadaan aku semakin tenang..
Aku kembali "bersuara"..
Itu lebih baik aku rasakan..

Pesanan untuk Wai..
Bukan mudah untuk menjadi seorang kakak yang memahami..
Akak dah lebih dulu merasakan..
Carilah masa untuk bersama adik-adik dan berbincang dari hati ke hati..
Mungkin cara itu lebih baik dari kekasaran..
Sampai bila kita nak berkasar ?
Melalui kata-kata atau tindakan..
Kebiasaannya itu lebih memburukkan keadaan..
Cubalah.. Tak rugi mencuba..


**Ada ketika aku rasa dekat dengan adik-adik.. Namun mereka seperti makin menjauh.. Mungkin penerimaan mereka untuk aku tidak sepenuhnya..**

-AkU-
Syurga Addin..
10:47 pagi..

1 comment:

  1. huhuhu...suda ku bacaaa! heeeee~ insyaAllah. y pon penat wat bende2 cam ni. pandai2 la diorang pikir.

    wa nk bersara dahhh. sudah tua ku rasa kan diri ni..hukhukhuk~ =)

    ReplyDelete