Monday, July 18, 2011

~Pertemuan semula~

"Bertemu.. Kita bertemu,
Berpisah.. Janganlah resah,
Seperti pelangi senja,
Datang dan pergi sekejap saja.."


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Lirik kat atas tu petikan dari Lagu Kelip-Kelip dari cerita Siti Di Alam Fantasi..
Pertemuan dan perpisahan seringkali terjadi dalam hidup kita..
Biarpun kita rancang atau tidak..
Namun, bukan semua pertemuan membahagiakan..
Dan bukan semua perpisahan menyedihkan..

Aku juga tak ketinggalan melalui semua ni..
Terlalu banyak pertemuan dan perpisahan..
Aku ingin cerita tentang pertemuan semula setelah berpisah..
Mungkin sebahagiannya merasakan kegembiraan bila sahaja dapat bertemu semula..
Itu adalah kerana perpisahan yang tak diduga dan tak mampu dielak..
Dan perpisahan itu bukanlah perkara yang melukakan..
Maka pertemuan semula itu adalah sesuatu sangat diharapkan..
Tetapi untuk diri aku..
Tahun ini ada dua pertemuan semula setelah berpisah tanpa khabar berita bertahun lamanya..
Satu adalah kerana salah faham..
Dan satu lagi kerana.. Aku sendiri tak tahu puncanya..
Untuk kisah yang pertama..
Hampir 7 tahun tidak berjumpa dan bertanya khabar..
Semuanya kerana salah faham dan ego dalam diri..
Aku dah cuba terangkan dengan sebaiknya..
Namun dia masih tetap berdiam diri..
Hinggalah pada suatu keadaan yang mempertemukan kami..
Maka ikatan persaudaraan itu terjalin kembali..
Biarpun kemesraan antara kami tidak seperti dulu..
Pertemuan ini sangat aku harapkan setelah sekian lama..
Alhamdulillah, Allah mendengar doa yang aku titipkan setiap ketika..
Moga ikatan kami ini akan kembali mesra dan kukuh hingga ke akhir hayat..
InsyaAllah..
Untuk kisah yang kedua..
Tiada apa yang aku harapkan selain persahabatan kami tetap kekal..
Namun apabila kehadiran aku seolah mengganggu kehidupan dia..
Maka dia pergi..
Pergi tanpa sempat aku faham salah dan silap aku..
Dan aku masih tertanya-tanya hingga ke satu saat yang aku rasa sudah putus asa..
Disaat itu, aku tak mengharapkan pertemuan semula antara kami..
Namun, Allah menduga hati aku..
Bila sahaja kami bertemu semula dengan perancangan..
Apa lagi yang mampu aku lakukan..
Kami pernah bersahabat baik..
Manusia tak akan pernah lepas dari berbuat silap..
Lantas, atas nama kemaafan..
Aku terima kembali salam perkenalan dia sebagai satu titik permulaan..
Dan persahabatan itu kembali terjalin..
Biarpun tidak seperti dulu..
Namun, ianya masih dinamakan PERSAHABATAN..


**Moga kita masih mampu berjalan seiringan lagi..**

-AkU-
Syurga Addin..
12:07 tengah hari..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment