Tuesday, January 10, 2012

~Cinta Baru Saya !~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Fuhhh !! Lama dah tak update blog ni..
Memang tak ada masa.. Ya ! Aku perasan sibuk !! Hehe..
Banyak entry yang terbengkalai..
Ok.. Lupakan pasal entry yang lain..
Sebab entry ni yang patut keluar sebelum entry yang lain tu..
Baca tak tajuk kat atas tu ??
Betul la.. Aku sudah ada cinta baru..
Siapa ??????
Ni gambar dia..

*Ini anak Jepun !! Haittt !! Hehe..

Ini la cinta baru saya.. Comel tak ??
Ini ahli baru keluarga kami..
Dilahirkan pada 02 January 2012.. Pada pukul 22:49 malam.. Di Hospital Kuala Lumpur..
Berat baby ni 2.90 kg.. Masa scan 3.05 kg.. Bila keluar, kecik sikit rupanya..

Pengalaman saat bersalin..

Masa tu hari Selasa 02 January 2012..
Aku seperti biasa duduk kat rumah dengan Imad..
Petang tu lebih kurang pukul 6.45 petang..
Tengah duk bersms dengan Incik Hubby yang duk kat rumah My Honey Dew..
Aku rasa ada cecair yang keluar..
Mula-mula aku buat tak peduli, sebab itu memang kebiasaan dalam tempoh mengandung ni..
Tapi entah kenapa hati rasa tak sedap..
Aku pun ambik kain dan sapu sikit..
Bila tengok je macam darah, aku dah rasa tak sedap..
Aku pun terus call Incik Hubby bagitau ada darah keluar..
Incik Hubby suruh aku bersiap nak pergi hospital..
Aku pun pergilah mandi ala kadar (sempat lagi mandi ??!!)
Siapkan Imad dan barang-barang yang nak dibawa ke hospital..
Aku sms Incik Hubby suruh tunggu kat rumah sana..
Aku yang akan drive kereta dan ambik dia kat rumah sana..
Huhu.. Dasat tak ?? Nak bersalin pun boleh bawa kereta lagi..
Dah masuk barang semua dalam kereta, masa tu lebih kurang pukul 7.30 malam..
Aku pun drive untuk pergi ambik Incik Hubby..
Sampai kat rumah sana, aku turunkan Imad dan barang-barang Imad..
Incik Hubby suruh aku masuk jumpa My Honey Dew dulu..
Uishh !! Sempat lagi dalam kesakitan tu aku tinggalkan amanah untuk My Honey Dew tolong jaga Imad.. Hehe..
Dah salam lebih kurang, kami pun bertolak ke hospital..
Aku tak rasa sakit apa pun masa tu..
Sampai kat Wad Bersalin, aku pun ke kaunter pendaftaran..
Kena interview dulu dengan nurse..
Dah tanya lebih kurang dalam 15 minit, aku kena jumpa doktor pulak..
Aku diinterview lagi oleh doktor India..
Dekat setengah jam jugak aku menjawab soalan..
Aku dah mula rasa contraction kecil..
Waktu doktor tu nak check "jalan".. katanya dah buka 5 cm..
So, nurse suruh aku tukar baju hospital, sebab nak bawa pergi lab terus..
Lepas tukar baju, aku pun baring kat atas katil..
Agak lama jugak aku kat situ hingga aku rasa contraction 5 minit sekali..
Lebih kurang setengah jam, baru nurse tu tolak aku untuk naik kat lab di tingkat 1..
Aku jeling jam, masa tu dah pukul 9.30..
Sampai kat lab bilik 5, ada doktor lain pulak interview aku..
Jenuh nak menjawab, asyik kena interview saja.. 
Tapi kali ni aku baring sambil jawab soalan.. Hehe.. Cool !!
Sekali lagi doktor ni nak check "jalan"..
Sedap dia je nak masuk jari, lepas tu tak puas hati dia suruh nurse pulak yang check..
Lepas nurse check, doktor tu check lagi..
Tiba-tiba aku rasa sesuatu dah berlaku..
Waktu doktor tu nak check jalan, tanpa sengaja air ketuban aku pecah..
Doktor tu senyum je sambil cakap.. "Alamak ! I rasa dah pecah ni.." Aku senyum je la.. Nak kata apa lagi ye tak ??
Dah rasa habis basah tempat baring aku tu..
Lepas je pada tu, contraction semakin kerap, sampai rasanya punggung aku nak tercabut dari pinggang..
Tapi masih lagi menjawab soalan doktor tu sambil nurse cuba-cuba mencari heart beat anak aku..
Mungkin sebab nurse tu nampak muka aku berkerut, dia pun tanya..
"Ada rasa nak buang air besar tak ?".. Aku angguk je la sambil jawab.. "Dari tadi lagi.."..
Yang tinggal dalam bilik tu masa tu aku dengan nurse je..
Kejap tu Incik Hubby pun masuk dalam bilik tu..
Dia terus menuju ke arah kepala aku..
Nurse tu cakap, "Bila rasa contraction lagi, terus je push.. Saya tunggu kat sini.."
Aku dah ready macam ayam nak kena panggang.. Haha..
Bila rasa je contraction, jenuh aku push, tapi tak rasa apa pun yang keluar..
Nurse tu sound aku lagi..
"Push kuat-kuat ! Lepas tu ambik nafas sekejap, jangan lama sangat, then push lagi.."
Aku cuba buat apa yang nurse tu cakap, tapi tak boleh nak ambik nafas sekejap..
Incik Hubby duk gosok-gosok kepala aku..
Incik Hubby bisik kat telinga aku.. "Abang tengok Sayang ni macam tak sakit je ?"
Aku sempat gelak kecil.. Tak tau nak cakap macam mana dah..
Bila rasa contraction, aku push lagi kuat, then aku stop ambik nafas..
Nurse tu tiba-tiba menjerit..
"Ibu, jangan ambik nafas lama sangat ! Push cepat, kepala anak nak keluar dah tu.. Tak percaya tanya ayah !"
Incik Hubby kat sebelah bisik kat telinga aku..
"Ya Sayang, kepala anak kita dah separuh keluar tu, push kuat sikit ya Sayang.. Sabar ya Sayang"
Aku pun dengan sekuat tenaga dan kalimah Bismillahirrahmanirrahim push lagi..
Rasa ada benda keluar dari tempat tu.. Lepas tu aku rest kejap..
Then nurse tu suruh push sikit lagi nak keluarkan badan anak..
Bila semua dah keluar aku rasa lega yang teramat sangat..
Berkali-kali aku sebut Allahuakbar..
Aku nampak anak aku dengan tali pusat yang panjang kat hujung kaki aku..
Alhamdulillah, bunga cinta aku dan Incik Hubby telah selamat lahir kedunia..
Lepas tu aku dah tak peduli apa nurse tu nak buat..
Dia cucuk kat peha aku untuk keluarkan uri..
Lepas uri keluar, aku dibiarkan keseorangan sekejap..
Incik Hubby pun disuruh keluar dulu dalam tempoh masa 2 jam..
Aku tanya nurse tu, kena jahit ke sebab bersalin kali ni tak gunting pun..
Nurse tu jawab, ada sikit luka.. Aku tanya ada bius tak ?
Nurse tu kata ada, tapi yang sikit ni tak boleh bius.. Aku dah mula risau..
Sepanjang waktu nurse tu duk menjahit, entah berapa kali aku menjerit.. Tapi jerit slow la..
Kalau jerit kuat-kuat, hilang cun pulak ! Hehe..
Terseksa sungguh dijahit hidup-hidup macam tu.. Korang boleh bayangkan tak ?? Huhu..
Lepas habis sesi kelas menjahit, nurse tu nak keluarkan sisa-sisa darah pulak..
Memang rasa macam ayam nak kena panggang dah aku ni..
Tinggal lagi tak letak dalam oven je.. Haha..
Lebih kurang satu jam nurse tu duk "make up"kan aku..
Dah settle semua, memang rasa lega sangat..
15 minit lepas tu, baby pun diberi kepada aku untuk diberi susu badan..
Alaa... kecik comel je baby ni.. Ini pengalaman pertama aku walaupun ini anak yang kedua..
Sebab masa Imad hari tu, aku tak dapat tengok pun muka Imad lepas bersalin..
Dan seterusnya aku ditolak untuk masuk wad..
Malam pertama aku dapat tidur dengan baby yang baru aku lahirkan..
Memang tak lena tidur aku, sebab asal nak lena je, terbayang waktu nak bersalin tadi..
Pengalaman yang sangat berharga..
Sorry la entry ni panjang sikit.. Itu pun aku tak cerita secara detail lagi..
Hari ni dah hari yang ke-8 aku bersalin..
So far tak ada masalah.. Cuma susu aku je kurang..
InsyaAllah, akan bertambah sikit masa lagi..
Aku berpantang kat KL je..
So, kalau ada sesiapa nak datang melawat, silakan la..
Lain entry nanti aku update gambar-gambar baby kecik ni..
Nama baby ?? Mana bleh bagitau, rahsia !! Haha..
Nanti aku buat entry lain la..
So, cukup takat ni je.. Si kecik ni dah merengek nak  menyusu..
Anak didahulukan.. Keluarga diutamakan.. Hehe..

**Semoga kehadiran anak kecik ni akan memberi lebih kebahagiaan buat aku dan keluarga.. Moga dapat aku tempuh segala ujian dan dugaan yang mendatang.. Amin..**

-AkU-
Syurga Addin..
16:07 petang..

4 comments:

  1. tahniah yer..shumel la anak jepun..hihi

    ReplyDelete
  2. ko berpantang sape yg jaga olie? -leen cempaka-

    ReplyDelete
  3. Leen..
    Incik Hubby yang jaga aku.. Sama macam waktu pantang Imad dulu..
    Suami mithali la katakan.. ;)

    ReplyDelete