Tuesday, January 31, 2012

~Ombak Rindu lagi ??~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

NOTE : Entry ni sepatutnya keluar tahun lepas.. Tapi asyik tertangguh je.. Aku malas nak edit, jadi abaikan apa yang tak kena ya.. hehe..

Sepanjang bulan December tahun 2011 ni..
Boleh katakan kebanyakan status-status di FB dan blog terutama pemiliknya wanita..
Memilih untuk memperkatakan mengenai "Ombak Rindu"..
Dan aku..
Memilih tajuk ini juga untuk hari terakhir dalam tahun 2011..
Mengapa Ombak Rindu ???
Ini adalah antara fenomena pawagam yang mendapat tempat di hati rakyat Malaysia..
Khususnya orang Melayu..
Aku tak pasti apa hebatnya Ombak Rindu sehingga ramai memperkatakan tentangnya..
Sehingga la aku "diperkenalkan" dengan novel Ombak Rindu..
Buku yang sederhana tebal itu aku habiskan dalam masa sehari setengah..
Dan aku cuba pula menonton Filemnya..
Oh ! Tak la sampai ke pawagam.. Cuma di YouTube saja..
Hmm.. Ini kesimpulan yang aku boleh buat..
Ini cuma pendapat aku saja ya..
Kalau ada yang tak puas hati.. Suka hati la.. Hehe..

Rasanya lebih berbaloi membaca novel Ombak Rindu berbanding menonton filemnya..
Kenapa ??
Novel lebih banyak lagi bermain dengan emosi..
Aku tak tau kenapa orang yang menonton filem itu perlu menangis ???
Sepanjang penghayatan aku, tak ada tekanan emosi sewaktu menonton filem itu..
Aku boleh tengok dengan emosi yang bersahaja je..
Banyak juga scene-scene yang aku rasa boleh dibuat dengan lebih baik lagi..
Rasanya Filem Ombak Rindu tak menepati piawaian filem bagi aku..
Lebih baik lagi drama yang ditayangkan kat tv..
Oh.. Maaf.. Bukan aku nak kutuk lebih-lebih hasil karya bangsa Melayu..
Tapi bagi aku, jalan cerita yang bagus sebegini (hasil daripada membaca novelnya)..
Seharusnya hasil untuk filem lebih baik lagi..
Banyak jugak adegan yang tak logik dalam filem ni..
Tapi apakan daya.. Mutu sesebuah filem bukan lagi keutamaan bagi sesetengah pengeluar filem..
Keuntungan lebih mendapat tempat..
Biar penuh panggung, bermutu atau tidak, itu belakang cerita..
Itu pendapat aku..
Ouh.. Penuh panggung tak semestinya filem itu berkualiti..
Betul.. Bercakap tak semudah membuat filem..
Tapi "buat" filem tak semudah "menghasilkan" filem..
Tak faham ?? Urmm... Aku peduli apa !! Hahah..
Oke.. Maksud aku.. Contohnya..
Buat novel.. Sesiapa pun boleh buat novel..
Karang cerita panjang 100-200 mukasurat.. Dah boleh jadi novel..
Tapi adakah hasilnya itu sesuatu yang berkualiti ??
Bukan berapa banyak mukasurat yang kita nak tengok..
Tapi jalan cerita atau plot sesebuah novel tu yang kita nak tahu..
Kalau setakat cerita pasal tupai lompat dahan dari awal sampai tutup buku..
Imad pun boleh cerita.. Oke, yang tu aku tipu.. Imad tak bleh bercakap !
Itu contoh..
Maksud aku..
Kalau hanya bersandarkan novel yang hebat, pelakon yang mantap..
Tapi jalan cerita (setelah diubah dari novel asal) dan skrip longgar..
Lebih baik buat drama..
Tak membazir duit nak menonton di pawagam..
Kalau fanatik Ombak Rindu kata tak membazir, itu mereka punya pasal..
Pada aku tetap membazir..
Bukan membazir duit je, tapi membazir tenaga, air mata dan macam-macam lagi..
Arrgghhh !! Kenapa la industri filem Melayu kita begini ??
Kita ramai pengarah yang berkaliber..
Tapi bila keuntungan lebih mendapat tempat di mata mereka..
Mutu filem jadi terkebelakang..
Malas la aku nak tulis lagi.. !!



**Lebih ramai pengarah dan penerbit nak adaptasi filem dan drama mereka dari novel.. Tapi kebanyakannya lebih suka syok sendiri.. Maksudnya ?? Tukar jalan cerita dan watak yang ada dalam novel.. Kan lebih baik mereka buat jalan cerita sendiri.. Tak perlu adaptasi dari novel.. Tak pun, buat seakan-akan cerita macam novel tu tapi bagi tajuk lain.. Bukan kita tak biasa ciplak karya orang pun.. Heh ! Memang industri filem kita dah ketandusan idea.. Bukan tandus idea, tapi MALAS nak berfikir !**

-AkU-
Syurga Addin..
11:57 pagi..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment