Friday, February 3, 2012

~Istimewanya seorang wanita..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Sekejap je masa berlalu..
Sedar tak sedar, kita dah melepasi satu bulan di tahun yang baru..
Aisy Dhiya Sufia juga sudah berusia sebulan..
Rasa tak percaya je bila tengok tubuh Dhiya yang semakin membesar..
Tadi bawa Dhiya pergi klinik untuk ambil suntikan..
Kejap je Dhiya nangis, lepas tu bantai membuta.. Haha..
Bebudak lain yang keluar dari bilik suntikan tu duk melalak tak habis-habis..
Tapi Dhiya cool je.. Sebijik macam Imad..

Oke, bukan nak cerita pasal Dhiya..
Tapi nak cerita pasal wanita..
Ini serba sedikit info yang aku baca tentang keistimewaan wanita..
Mesti ramai yang dah tahu..
Tapi tak salah mengingatkan lagi..
Mari membaca dan bersyukur kerana kita dilahirkan sebagai seorang WANITA..


1.) Wanita bekerja dengan Allah..jadi 'kilang' manusia.Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh.. 7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.. Bagus tak ??



2.) Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi, cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah..Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang...sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya.. Best tak ??

3.) Satu lagi berita gembira untuk wanita, apabila seseorang wanita itu mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah swt mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan. Sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya. Apabila seorang wanita mulai sakit hendak bersalin, maka Allah swt mencatatkan baginya  pahala orang yang berjihad pada jalan Allah swt. Apabila seorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ketika ibunya melahirkannya. 

4.) Apabila telah lahir anak, lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap dari satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan. Apabila semalaman ibunya tidak tidur dan menjaga anaknya yang sakit, maka Allah swt memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah swt.   

5.) Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang senantiasa menangis kerana takutkan Allah swt, dan orang yang takutkan Allah swt, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya. Barangsiapa membawa hadiah ( barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah ) hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan, seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail. Inilah antara nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak? Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid.. Allah izinkan terus masuk Syurga.. Dasyat tak ??

Ada lagi.. teruskan membaca..


6.) Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, Baginda SAW menjawab, "Ibu lebih penyayang daripada si ayah dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

7.) Untuk peringatan semua wanita yang bersuami: Seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa- dosa suami dia tak tanggung.

8.) Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat,dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

9.) Tiap wanita yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah swt memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya ( 10,000 tahun ).

10.) Wanita apabila solat lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatan serta taat akan suaminya, maka masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendakinya.

11.) Wanita yang taat pada suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung-burung diudara, malaikat dilangit, matahari dan bulan, semua beristighfar baginya selama dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.

12.) Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya, akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

13. )Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya. Dan semua lelaki fahami hati naluri seorang wanita & isteri agar tidak derhaka denganNYA.......

14.) Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

15.) Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah saw, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah saw, "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah saw, "Ibunya".

16.) Apabila memanggil akan engkau dua orang ibu dan ayahmu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

17.) Syurga itu dibawah tapak kaki ibu.



**Masih mengeluh lagi wahai wanita ?? Sudah-sudah la.. "Maka nikmat Allah mana yang kamu dustakan ?".. Agaknya sebab ini la ramai jugak lelaki nak jadi wanita kan ?? Hehe..**

-AkU-
Syurga Addin..
23:27 malam..

2 comments: