Thursday, May 31, 2012

~Aku.. Pakar rujukan ??~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt..

Semalam..
Hari ketiga menghantar My Honey Dew pergi kerja..
Kalau ikutkan memang tak larat..
Tapi sebab kesian dengan Incik Hubby yang tidur lewat..
Maka aku gagahkan juga diri..
Pagi tu memang langit mendung, tanda-tanda nak hujan..
Masa naik je Highway DUKE, hujan pun turun renyai-renyai..
Perjalanan itu dihiasi dengan celoteh DJ Radio Sinar..
Itu lebih baik dari suasana sunyi..
Sesampainya di bangunan Celcom..
My Honey Dew pun turun..
Dan kereta bergerak mencari jalan pulang..
Hujan turun makin lebat..
Dalam perjalanan balik ke rumah..
Disebabkan hujan yang lebat dan keadaan aku yang tak berapa stabil..
Maka aku terlepas simpang untuk ke Gombak..
Hmm.. Akhirnya aku hanya mengikut kemana saja stereng diputar..
Memasuki pusat bandaraya dalam keadaan hujan dan sesak itu tak mendatangkan apa-apa perasaan untuk orang macam aku..
Aku bukan nak pergi kerja pun..
Hanya melayan otak yang terus berputar..

Kebanyakan orang tahu aku mengamalkan hidup berpoligami dalam rumahtangga..
Makanya, aku seringkali menjadi rujukan untuk teman-teman atau pembaca Syurga Addin yang tak aku kenali..
Sama ada mereka yang ingin menjadi isteri kedua atau mereka yang bakal dimadukan (isteri pertama)..
Pertanyaan yang biasa aku terima adalah..
Senang tak hidup bermadu ni ?
Atau pun..
Macam mana dengan isteri pertama ?
Ini memang soalan favourite.. Hehe..
Dan soalan-soalan lain yang berkisarkan topik yang sama..
Untuk yang aku kenal..
Ada la beberapa kisah yang aku kongsikan..
Untuk yang aku tak kenal..
Aku hanya bagi pandangan dari kaca mata seorang isteri kedua..
Dan ayat yang selalu aku sebut pada kawan-kawan yang meminta pendapat ialah..
"Kalau kau boleh jadi macam aku, maka berpoligami la !"
Hahahaha.. Hanya orang yang pernah tanya aku je tau kenapa aku cakap macam ni..
Sebenarnya aku dah bosan untuk jawab soalan tentang ni..
Entah la.. Bila sesuatu tu sentiasa berulang.. Dah jadi cliche..
Dan tak ada lagi perasaan untuk aku bercerita lagi..
Cuma kadang-kadang tu tak dapat nak elak bila orang bertanya..
Betul.. Aku bukan pakar rujukan..
Tapi bila orang dah bertanya..
Tak banyak.. Sedikit aku perlu juga bagi pandangan berdasarkan dari pengalaman aku..

Tersedar aku dah cukup lama atas jalan..
Maka aku mencari jalan yang sepatutnya untuk pulang ke rumah..
Sempat membelikan beberapa bungkus nasi lemak untuk sarapan Incik Hubby..
Sambil otak aku masih terus berputar..

~Bila segalanya akan berakhir dengan kedamaian~



*Teringat sewaktu bertemu Ummi mertua di Bangi.. Macam-macam perkara yang kami bualkan.. Dan disitu segala-galanya aku bongkarkan.. Dari bermulanya perkenalan aku dan anaknya hinggalah kepada kehidupan kami sebagai suami isteri.. Dari cerita bahagia hingga la segala kontroversi yang melanda.. Dari kata-kata semangat hingga la kata-kata cacian yang orang berikan.. Segalanya yang aku pendamkan dulu, telah aku hidangkan ke pendengaran Ummi.. Moga Ummi mengerti.. Perbualan kami terhenti bila sahaja jam menunjukkan ke angka 2 pagi.. Cepatnya masa berlalu..*

-AkU-
Syurga Addin..
15:07 petang..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment