Monday, October 29, 2012

~Kenangan bersama UMMI..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Hari yang ke 15 pemergian Ummi yang dikasihi...
AL-FATIHAH...

Kenangan Bersama Ummi..

Aku sekadar seorang menantu kepada Ummi..
8 tahun bergelar menantu, banyak yang aku pelajari dari seorang Ummi..
Ummi seorang yang sangat lemah lembut, penyayang, sabar dan bermacam lagi sifat positif..
Permulaan berjumpa Ummi, seingat aku pada tahun 2004..
Itu la pertama kali bertemu mata..
Entah kenapa, semangat yang aku kumpul sekian lama, menjadi surut bila sahaja tangan aku menjamah tangan Ummi..
Semerta tubuh aku diserang demam kejutan.. Haha..
Beberapa jam aku "diizinkan" tidur sebelum sesi suai kenal bermula..
Terasa malu juga aku tika itu..
Tetapi apakandaya, aku sememangnya pemalu.. Hehe..
Dan sesi suai kenal itu tidak hanya berhenti di situ..
Ianya berpanjangan..
*Setelah beberapa tahun berlalu..
Baru la aku tahu bahawa antara kami telah "berkenalan" sebelum itu lagi..
Tapi hanya sekadar melalui suara tanpa bersua muka..
Cuma aku saja yang tidak mengetahuinya..
Setelah menjadi menantu dalam keluarga Ummi..
Aku jarang call Ummi..
Hanya setelah beberapa tahun, baru la aku beranikan diri untuk call Ummi secara tetap..
Masa yang aku tetapkan ialah setiap petang hari Khamis..
Cerita kami banyak berkisar tentang Ummi, Abah dan Imad..
Belum pernah lagi aku mengadu tentang rumahtangga kepada Ummi..
Sebagai menghormati Ummi sebagai Ibu kepada Incik Hubby..
Maka aku sekadar bercerita tentang perkara yang dapat membahagiakan hati Ummi..
Aku pasti, tak ada seorang ibu pun yang suka mendengar keburukan tentang anaknya..
Hari berganti hari, minggu bertukar bulan, tahun semakin bertambah..
Suatu malam Jumaat pada tahun 2009..
Aku ingat lagi perbualan antara aku dengan Ummi..
Aku call Ummi lepas waktu Isya'..
Sudah lama aku simpan soalan ini untuk Ummi..
Setelah selesai cerita tentang Imad..
Maka aku beranikan diri bertanya kepada Ummi..
"Ummi terima ke Fie sebagai menantu ? Ummi restu ke antara Fie dengan Abe ?"
Itu soalan aku..
Kenapa aku tanya begitu ?
Tentu la, aku sebagai isteri kedua kepada anaknya..
Banyak cerita negatif yang sampai ke telinga aku tentang penerimaan Ummi..
Dan aku mahu mendengar sendiri dari mulut Ummi..
Jawab Ummi..
"Ummi dah lama terima dan restu Fie dengan Abe.. Jangan risau.."
Kata-kata Ummi itu sangat melegakan hati aku..
Apa lagi yang aku perlukan selain dari restu Ummi, Abah, Mak dan Papa ?
Hari-hari seterusnya aku terasa dekat sangat dengan Ummi..
Segala nasihat Ummi aku simpan kemas dalam lipatan ingatan..
Pernah satu ketika aku menangis sewaktu call Ummi..
Setengah jam lamanya kami di talian..
Kata-kata dari Ummi buat aku sangat tenang..
Dan keesokan harinya, Ummi pulak yang call bertanyakan keadaan aku..
Ternyata, Ummi semakin senang dengan aku sebagai menantunya..
Maka aku buang segala tomahan dari orang-orang yang dengki akan kebahagiaan aku..
Alhamdulillah.. Antara aku dan Ummi tiada lagi tembok penghalang..
Kali terakhir aku berbual dengan Ummi di talian sebelum Ummi jatuh sakit..
Ketika itu aku berterus terang dengan Ummi cerita tentang pertemuan aku dan Incik Hubby..
Ummi bertanya, maka aku menjawab dengan sejujurnya..
Setelah selesai cerita aku, Ummi berkata sepatah..
"Itu la yang sebaik-baiknya.."
Maknanya percaturan aku tak silap..
Terima kasih Ummi..

*Aku sambung dalam entry seterusnya..*

**Rahsia aku selamat bersemadi bersama jasad Ummi..**

-AkU-
Syurga Addin..
22:07 malam..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment