Saturday, November 3, 2012

~Kenangan bersama UMMI - Part 2..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...


Hari yang ke 20 pemergian Ummi yang dikasihi...
AL-FATIHAH...


Kenangan Bersama Ummi..

Sepanjang 8 tahun bergelar menantu kepada Ummi..
Hanya sekali aku dapat menyambut 1 Syawal dengan Ummi..
Aku takkan lupa sambutan Hari Raya Aidilfitri pada tahun 2007..
13 Oktober 2007..
Segalanya masih segar diingatan..
Sebelum ni banyak aku dengar cerita yang di Kelantan sambutan Raya Aidilfitri tak berapa meriah..
Tapi setelah aku sendiri menyambutnya disini..
Ternyata cakap-cakap tu tak boleh pakai.. Hehe..
Aku sampai awal di Kelantan..
Beberapa hari sebelum raya..
Sempat berpuasa bersama Ummi dan keluarga..
Malam raya tu aku dan ipar-ipar yang lain sibuk membantu Ummi di dapur..
Kalau di kampung sendiri..
Malam-malam begini ada rendang, dodol, kuah kacang, ketupat dan sebagainya..
Tapi di Kelantan waktu itu..
Kami sibuk menyiapkan bahan-bahan untuk nasi kerabu..
Memang la agak janggal bagi aku untuk pertama kalinya..
Lantaran sudah terbiasa dengan hidangan Hari Raya kampung sendiri..
Tapi apa salahnya menentang kebiasaan ??
Macam biasa menjelang raya memang akan tidur lewat dan bangun awal..
Pagi raya seperti biasa, yang mampu boleh pergi solat raya..
Dan yang tak mampu boleh tinggal kat rumah buat apa yang patut..
Aku ada la golongan yang tak mampu.. Hehe..
Lagipun masa tu Imad dah lahir dan berusia 5 bulan lebih..
Selepas semuanya balik dari masjid..
Kami menikmati hidangan raya beramai-ramai..
Memang rasa sangat meriah waktu tu..
Dah lama tak rasa hari raya yang sebegitu..
Dah kenyang perut, semuanya berkumpul kat ruang tamu..
Ummi dan Abah dah siap duduk dikerusi..
Maka satu persatu anak-anak bermula dari yang paling tua hingga la yang muda untuk memohon ampun dan maaf di pagi mulia itu..
Ini juga ada la kelaziman raya yang sudah lama aku tak rasai..
Terasa indahnya raya biarpun airmata bercucuran memohon ampun dan maaf dari Ummi dan Abah..
Dan tentunya aku tak akan lupa kata-kata yang dibisikkan Ummi ketelinga aku sewaktu tangan Ummi menggenggam kejap tangan aku..
Lama tangan kami bertaut dan tubuh kami bersatu dalam pelukan..
Hanya aku yang mengambil masa yang lama bersalam dengan Ummi..
Semua yang ada di ruang itu hanya memandang tanpa tahu sebiji butir pun kata-kata Ummi kepada aku..
Ahhhh ! Kata-kata tu yang aku pegang sampai sekarang..
Dan kerana kata-kata itu la, aku sanggup telan segala perkara yang berlaku hingga ke hari ini..
Selepas sesi salam-menyalam, ada pula sesi bergambar..
Terasa bahagia waktu itu..
Itu la satu-satunya hari raya yang paling indah sepanjang aku bergelar isteri dan menantu kepada keluarga Ummi..
Biarpun ada perkara dan orang yang agak menjelekkan..
Tapi itu semua tak mencacatkan sambutan hari raya aku di sana..
Seminggu aku di Kelantan..
Memang meriah juga sambutan disini..
Tiada beza seperti di tempat lain..
Pastinya kenangan itu tak akan mampu aku ulang kembali..
Namun memori itu tetap terpahat kukuh dilembaran ingatan..

*Gambar-gambar Ummi yang ada dalam simpanan aku, tak dapat nak scan.. Entah apa kenanya, scanner problem pulak.. Tak mengapa la.. Biar la gambar itu menjadi tatapan aku saja..

**Semoga Ummi tenang "disana".. Doa untuk Ummi senantiasa bergema setiap ketika.. Ummi dalam kenangan..**

-AkU-
Syurga Addin..
00:07 tengah malam..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment