Saturday, December 22, 2012

~Cerita Buku..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Dah berapa malam mata aku tak boleh lelap..
Aku hanya sempat tidur lepas Subuh..
Itu pun hanya sekadar beberapa jam sebelum nak kena bangkit dan buat rutin harian..
Pokok bunga kat luar rumah pun tersadai..
Daun-daun kering pun angin yang tolong sapukan..
Badan pun dah semakin hilang lemak..
Aduhhhh...... Derita betul bila hilang nikmat yang satu itu..
Maka, aku penuhkan dengan membaca..
Rasanya dah habis satu rak buku aku baca buat mengisi malam-malam aku..
Sesiapa ada buku-buku yang rasa-rasa nak bagi aku pinjam..
Sila la pos kan ke rumah aku ye.. Ekekekeke..
Suka-suka je kan ??!
Rumah aku banyak buku..
Tapi tak la sampai jadi macam library..
Sekadar ada beberapa rak saja..
Itu tak termasuk yang hilang, orang pinjam tak pulang balik atau yang aku pinjam dah pulangkan balik..
Aku mula kumpul buku masa sekolah dulu..
Ada la beli sikit-sikit buku-buku remaja ni..
Dulu memang popular dengan novel-novel Ahadiat Akashah..
Aku juga antara yang gila dengan novel dia..
Bila dah semakin meningkat dewasa..
Aku beralih kepada buku-buku keluaran Alaf21..
Buku-buku yang lebih bercorak cinta..

*Rak atas tu untuk Ahadiat Akashah, rak bawah tu untuk Alaf21.. Banyak lagi sepatutnya, tapi orang pinjam tak pulang balik..

Bosan dengan cerita cinta yang agak klise..
Aku beralih pula pada buku-buku keluaran Creative Enterprise..
Yang ni aku banyak beli buku tentang kemanusiaan, kekeluargaan, dan bermacam topik lagi..
Tak tertumpu hanya soal cinta saja..
Baru puas membaca !!

*Ini antara buku-buku dari Creative Enterprise.. Pun sepatutnya banyak lagi.. Tapi.......

Selalunya aku akan tengok kepada penulis dan jalan cerita..
Kalau penulis terkenal, tapi jalan cerita tak best..
Maka aku takkan beli..
Tapi kebanyakan penulis yang sama, jalan cerita yang berlainan..
Itu yang bagusnya, tak bertumpu pada satu topik genre saja..

*Ini antara penulis yang aku minat.. Novelnya pelbagai genre..

*Dua yang kiri tu dan yang paling kanan tu aku punya.. Cerita memang best.. Yang no 3,4 dan lima dari kiri tu adik aku punya.. Aku tolong jaga je.. Cerita remaja.. Tak logik pun ada.. hahahaha..

*Antara penulis wanita yang aku minati.. 

*Buku-buku ni pun boleh tahan juga.. Tiga yang kanan tu memang kesayangan aku, sebab cerita bersambung.. Patutnya ada empat, tapi yang ke 2 ada orang pinjam tak pulang..

*Ini novel yang paling aku sayang.. Disebelah kiri tu kalau diperhatikan novel Cemburu Seorang Perempuan dan Jibam ada dua naskah.. Ini disebabkan ada orang pinjam, lepas tu tak pulang dan aku terpaksa dapatkan naskah yang baru.. Tapi lepas setahun, dia pulangkan balik pakai pos.. Dan yang kanan tu novel karya Sasterawan Negara.. Orang tak pinjam sebab tak minat nak baca.. Bagussss !!

Setiap kali ada Pesta Buku, aku antara pengunjung tetap..
Tak pernah kurang dari 5 buku aku bawak keluar dari Pesta Buku..
Dan yang paling banyak aku pernah beli adalah 25 buku..
Ini sewaktu Pesta Buku tahun 2009..
Memang puas waktu tu dapat beli buku yang banyak..
Selain buku, aku juga antara pembeli tetap Majalah Mingguan Wanita..
Setiap minggu memang ini antara yang wajib aku beli..
Dari bujang sampai dah kawin, aku pembaca tetap majalah ni..
Sebab banyak informasi dalamnya..

*Ini koleksi Majalah Mingguan Wanita yang ada dalam simpanan.. Banyak yang aku dah buang sebab kena makan dengan anai-anai kat rumah lama dulu..

*Ini yang paling aku suka.. Beli masa Pesta Buku.. Siap dapat tandatangan Ujang lagi.. Malu nak bergambar je.. Hehe..

Masa aku berkerja dulu pulak, setiap bulan aku akan peruntukkan RM100 untuk beli novel..
Memang gila novel waktu tu..
Kadang-kadang dalam perjalanan pulang ke rumah..
Aku mesti singgah di booth Alaf21 yang dibuka di LRT station..
Paling kurang 1 buku mesti dalam tangan.. Hehe..

*Ini koleksi dari publisher yang lain.. Boleh tahan la..

*Yang ini koleksi buku-buku motivasi.. Bercampur antara aku dan Incik Hubby punya.. Ada lagi yang lain dalam simpanan Incik Hubby..

*Ini panduan keagamaan.. Kebanyakannya aku yang beli.. Yang kanan sekali tu, aku beli masa aku berumur 18 tahun..

*Ini koleksi Mastika dan Doraemon.. Hehe.. Mastika tu banyak lagi sepatutnya, tapi ada yang aku dah buang masa nak pindah rumah dulu.. Doraemon tu pulak ada koleksi yang anak buah pinjam, tapi tak pulangkan..

Boleh la nak dibuat perpustakaan kecil setakat koleksi banyak ni..
Tapi lepas dah tak bekerja ni, hobi membeli buku pun turut lenyap..
Tak boleh lah nak shopping sakan, pasal bukan duit sendiri..
Terfikir jugak aku, kalau ada rezeki nak buka kedai buku sendiri..
Boleh baca buku sampai muntah.. Hehe..
Ada sesiapa nak pinjam buku aku ??
Meh la datang rumah..
Tapi aku akan kenakan syarat yang ketat.. Haha..
Ye la, untuk keselamatan buku-buku aku jugak..

**Ini nota untuk Mrs. Accountant.. Jadual kerja untuk Staff A dan B.. 5hb Disember - 13hb Disember (9 hari ~ Staff B).. 13hb Disember - 20hb Disember (8 hari ~ Staff A).. 20hb Disember - 26 Disember (7 hari ~ Staff B).. 26 Disember - 2hb Januari (8 hari ~ Staff A).. Bagi aku jadual ini adil dan saksama.. Dua-dua staff pun bekerja 16 hari untuk 4 minggu.. Tak ada yang dapat kurang atau teraniaya.. Mohon Mrs. Accountant semak balik buku kira-kira atau tengok balik kalendar.. Accountant pun manusia biasa, ada waktu salah kira..**

-AkU-
Syurga Addin..
12:07 tengah hari..

4 comments:

  1. kurang minat novel kisah2 chenta terutama kalau cerita cinta korporat..

    suka tgk citer oggy and lipas je..kekekekeh.. xde kene mengena..

    ReplyDelete
  2. citer cinta tu time remaja dulu, boleh la.. sekarang ni lebih suka kisah kemanusiaan, kemasyarakatan..

    saya pulak suka citer Umizoomi.. (kartun kegemaran Dhiya !) hehe..

    ReplyDelete
  3. awak ade novel bertajuk CINTA ADRIANNA tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Novel keluaran publisher mana ya ? Kalau dapat nama penulis pun oke jugak.. Buku saya dah makin bertambah sekarang ni.. Nak jenguk satu-satu pun jenuh juga.. hehe,,

      Delete