Sunday, January 27, 2013

~Kitakah manusia itu ?~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...



Antara ilmu dan amal, yang mana perlu didahulukan ?
Jawapan aku.. kedua-duanya perlu seiring..
Tanpa ilmu, ada kemungkinan amalan kita tersasar dari jalan yang sepatutnya..
Tanpa amal, ilmu yang kita ada pasti akan sia-sia..
Apa yang ingin aku kisahkan disini adalah jenis manusia yang berilmu tapi tidak mengamalkan ilmu itu..
Mengapa begitu.. ?
Kerana jenis manusia ini yang hanya berfikir menggunakan nafsu dan bertindak menurut hati yang tidak bersih..
Mereka ini yang ada ketika menggunakan agama untuk menampakkan diri mereka sempurna..
Sekadar berserban, berjanggut mahupun berjubah dan bertudung litup tidak menjanjikan anda insan mulia disisi Allah swt..
Benar.. Mereka menutup aurat lahiriah..
Akan tetapi aurat batiniah, macam mana ?
Adakah mereka mampu menjaga mata mereka dari memandang perkara-perkara dosa..
Menjaga telinga mereka dari mendengar perkara-perkara dosa..
Menjaga tangan mereka dari memegang benda-benda dosa..
Menjaga kaki mereka dari pergi ke tempat-tempat dosa..
Menjaga hati mereka dari bersangka yang buruk-buruk..
Mereka bukan la manusia maksum yang terpelihara peribadinya..
Mereka juga manusia yang punya nafsu dan jiwa..
Namun ada antara mereka-mereka ini cenderung memandang hina kepada yang tidak menutup aurat ataupun manusia yang kurang ilmu agamanya..
Sedang mereka harus maklum..
Mereka juga belum sempurna peribadi dan akhlaknya..
Manusia ego begini la sering menjadi duri dalam daging..
Tak perlu mendabik dada menimbang iman orang lain..
Kalau iman diri sendiri tidak diketahui beratnya..
Muhasabah diri sendiri sebelum menghitung aib orang lain..
Harus ingat, hidayah Allah itu tidak mengira siapa dan masanya..
Hidup harus beringat..
Jangan pernah menghina PERMULAAN seseorang kerana kita tidak pernah tahu PENGAKHIRANNYA..
Mungkin darjatnya lebih tinggi disisi Allah.. Siapa tahu ???



*Mengata dulang paku serpih... Heh !!

*Ada satu peristiwa lama dulu.. Hanya dengan menggunakan alasan pakaian aku, seorang manusia ini tergamak meletakkan tangan pada wajah seorang wanita yang bukan muhrimnya.. Rasanya pakaian aku waktu itu tidak pun melampau.. Dengan berat 48kg, badan yang sangat kurus dan pakaian t-shirt lengan panjang dan track suit serta tudung.. Itu menjadi satu alasan yang sangat mengarut.. Dan manusia ini juga hanya berdiam diri bila seorang lagi wanita yang dikaguminya memakai pakaian yang lebih "sarat" dari pakaian aku waktu itu.. Ini la jadinya bila manusia bertindak mengikut nafsu tanpa akal.. Semoga aku dan kamu beroleh keampunan dari Yang Maha ESA..*

**Asal kita dari tanah yang hina, kenapa kita sombong dan buruk sangka.. Siapa kita ? Tinggi sangatkah pangkat kita, mahal sangatkah kereta kita, hebat sangatkah keturunan kita, banyak sangatkah harta kita ? Ingat kita dari mana dan nak ke mana.. Orang yang sombong itu akan datang pada hari kiamat berupa sekecil semut diliputi oleh kehinaan dari segala tempat, mereka masuk neraka dan diberi minum thinatul khabaal, yakni darah bercampur nanah dari ahli neraka.. ~Ustaz Afis Ibrahim~ Peringatan buat aku juga.. Oh ya ! Aku selangkah lagi penghijrahan.. Doakan aku.. Semoga tetap istiqomah.. InsyaAllah, Ameen..**

-AkU-
Syurga Addin..
23:07 malam..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment