Tuesday, November 12, 2013

~Tragedi Jalan-Jalan Ke Perak..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Sekarang ni susah betul nak cari masa terluang..
Kalau tak sibuk dengan manuskrip..
Kena teman Incik Hubby outstation pulak..
Maka blog ni pun terbiar la tanpa belaian.. hehe..

Oke la..
Ini cerita tiga minggu yang lepas..
Malam hari Rabu tu, aku dapat sms dari Incik Hubby..
Minta tolong hantarkan anak yang sulung balik asrama di Gopeng..
Memandangkan Incik Hubby dan orang rumahnya busy la sangat, maka aku yang "perasan busy" ini la telah ditugaskan ke sana..
Memikirkan hal anak, aku pun setuju..
Entah macam mana, Allah nak duga..
Lebih kurang pukul 3 pagi, perut aku memulas-mulas..
Ingatkan sekali dua je, tapi menjelang Subuh lebih kurang enam kali aku ulang alik ke toilet..
Rasa dah takde apa dalam perut ni..
Aku bagitau Incik Hubby, minta tolong belikan 100 plus..
Incik Hubby sampai rumah pagi tu bawa 2 botol 100 plus..
Incik Hubby tanya sama ada aku boleh pergi atau tidak..
Kalau ikutkan, memang tak larat, tapi bila fikir balik..
Tak apa kut.. InsyaAllah, Allah bersama kami..
Incik Hubby lepaskan aku pergi dengan pesanan "Hati-hati Di Lebuhraya"..
Cehhh.. macam iklan la pulak..
Kami bertolak lebih kurang pukul 11.30 pagi..
Aku, Danish, Imad dan Dhiya saja..
Alhamdulillah, perut tak meragam, cuma pening dan mengantuk pasal tak cukup tidur..
Dah separuh perjalanan.. Dhiya dah lama lena kat seat sebelah, Imad pulak dah terlentok kat seat belakang..
Danish tengah baca buku kat belakang, aku tengah tahan pening dan mengantuk..
Tiba-tiba pendengaran aku diganggu satu bunyi..
Ingatkan Dhiya yang berdengkur, bunyi sikit pasal Dhiya selsema..
Bila aku jeling kat sebelah, oke je Dhiya..
Tapi bila paling kebelakang, tengok Imad dah tersentak-sentak kena sawan..
Tak terfikir nak bawa ubat sawan pasal Imad baru je kena sawan..
Dalam pada tengah drive, otak aku ligat fikir apa nak buat..
Alhamdulillah, Allah beri bantuan..
Terpandang signboard Slim River - 2 km..
Atas tulisan tu ada gambar anak bulan..
Aku pun pecut ke exit Slim River, time bayar tol tu tanya abang tu kat mana hospital..
Abang tu kata tak jauh, dalam 2km lagi..
Lepas dah confirm jalan, aku pun pecut ke hospital..
Sampai depan kecemasan, Imad masih tak sedar lagi..
Aku panggil nurse, bagitau anak sawan.. Nurse tu bawak wheelchair..
Lepas dah settle urusan pendaftaran, aku pun masuk ke emergency room..
Tak ada pesakit lain, hanya kami je..
Imad dah oke, tapi masih tak sedar lagi..
Doktor ambik darah untuk buat test..
Masa tu baru pukul satu petang..
Tak ada kerusi, aku pun duduk tercongok kat tepi katil Imad..
Bila lama berdiri dengan condition aku yang tak berapa stabil ni..
Mula la pening datang balik, darah rendah pun ada..
Aku hanya cuba berpaut pada penghadang tepi katil Imad tu je..
Kalau tak kuat semangat, memang aku pun tumbang agaknya.. Hehe..

*Imad dah oke time ni.. Cuma bacaan oksigen tak berapa oke..

Lebih kurang 3 jam menanti, baru la test darah Imad keluar, oke je takde masalah..
Doktor bagi aku ubat untuk teruskan perjalanan..
Kami singgah di R&R Tapah untuk makan dan solat..
Kemudian terus ke Gopeng..
Lepas hantar Danish, time tu hujan lebat..
Aku dah memang tak larat nak drive balik dengan keadaan yang macam ni..
Maka aku call kakak yang duduk di Ipoh..
Sampai rumah dia, terus tumbang kat atas sofa..
Mujur anak-anak kakak ada untuk tengokkan Imad dan Dhiya..
Aku call Incik Hubby cakap tak larat nak balik..
Lagipun abang ipar aku pun kata tak payah balik, bahaya drive..
Tidur la kami semalam di Ipoh.. Hari Jumaat tu pun sebenarnya tak larat jugak..
Tapi bila fikirkan aku pinjam kereta orang, maka aku gagahkan la diri untuk drive balik..
Kami bertolak pukul 6 petang..
Sepanjang jalan Dhiya tidur, cuma Imad je yang tak mahu tidur..
Aku bawak slow je, sampai rumah lebih kurang pukul 10.30 malam..
Mujur anak-anak tak banyak kerenah dalam keadaan aku yang sangat tak bermaya ni..
Diorang terus tidur lepas aku suap makan malam sampai kat rumah..


Teringat waktu kali pertama hantar Danish bersekolah disini..
Melalui proses pendaftaran, suaikenal ibu bapa dan guru, melawat sekitar sekolah, hantar anak ke kediaman dan macam-macam lagi..
Tiga tahun sudah berlalu, cepat betul masa berputar..
Sedar-sedar Danish dah pun selamat menghadapi peperiksaan PMR..
InsyaAllah moga Allah berikan kejayaan buatmu anak..

*Sepatutnya tahun depan aku bersiap sedia untuk mendaftarkan Imad di Tahun 1.. Tapi apakandaya, Imad bukan seperti anak-anak yang lain.. Maka impian itu hanya tiba saat Dhiya nanti.. Moga aku berkesempatan.. InsyaAllah.. Ameen...*

-AkU-
Syurga Addin..
17:27 petang..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment