Wednesday, February 26, 2014

~Mari Belajar Berpantang II..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Hari ni dah cukup 16 hari aku berpantang selepas melahirkan anak ketiga melalui kaedah caesarean..
Macam mana cara berpantang selepas dibedah ?
Sila baca sampai habis dan jangan percaya 100 peratus..
Sebab ini cara aku, bukan cara orang tua-tua.. Hehe..
Tak ada orang tua-tua yang nak ajar aku, maka ikut cara sendiri la..
Alhamdulillah, so far tak ada masalah..
InsyaAllah..

Hari yang pertama sampai hari yang ketiga, aku di hospital..
Jadi nak kata berpantang makan tu agak susah la sikit..
Sebab kat hospital tak boleh nak demand nak makan apa yang aku nak..
Mahu kena side kick dengan nurse..
Maka aku makan je apa yang nurse tu bagi.. Hentam saja la..
Kat hospital juga aku kena banyak berjalan..
Sebab nak mandi dan buang air, perjalanannya sangat jauh..
Aku yang rasa jauh, sebab jalan perlahan..
Kalau jalan macam orang biasa, tak sampai 1 minit dah tiba kut..
Tak boleh nak banyak complaint la sebab aku bukan orang kaya yang banyak duit nak bersalin kat hospital swasta..
Maka lebih baik bersyukur sebab aku dapat juga bersalin di hospital kerajaan..
Syukurrrr... Alhamdulillah..

Oke.. Aku mula berpantang makan sewaktu balik ke rumah hari ke-4..
Macam biasa Incik Hubby yang menjadi tukang masak..
Waktu pagi aku sarapan oat, susu dan buah epal hijau..

*Ni la kombinasi sarapan aku setiap pagi.. Elok untuk penghadaman dan tenaga di waktu pagi..


Dan menu tengah hari dan malam aku sama je macam orang yang bersalin normal berpantang..
Nasi panas, ayam bakar atau ikan bakar, sup dan sayur..

*Ini antara yang aku makan.. Bayam tu untuk tambah darah.. Lobak tu untuk banyak susu..

Air masak memang aku minum 6 tupperware besar satu hari..
Kalau panas sangat boleh cecah 8 tupperware besar..
Kali ni aku tak bertungku..
Bukan tak nak, tapi kesian dengan Incik Hubby..
Semua kerja dia buat..
Jadi aku matikan niat untuk bertungku..
Tak apa la, cuaca panas ni pun boleh membantu..
Bukan aku duduk dalam peti ais pun..
Pakai pakaian tebal dan stokin, cukup la kut..
Dan atas nasihat Doktor Kuantan, aku banyakkan berjalan..
Ada orang suruh aku berbaring je..
Memang sengal-sengal la punggung aku kalau banyak sangat baring..
Doktor Kuantan jugak suruh aku banyak makan protein untuk cepat baik luka..
Alhamdulillah, mengikut nasihat dia la maka luka aku nampak agak sembuh tak sampai satu minggu..
Cuma luka dalaman tu ada lagi..
Ada member cakap suruh aku makan ikan haruan, gamat atau belut untuk cepat baik luka..
Ikan haruan segar memang mahal giler la..
Gamat tu kalau nak cari kat mana la pulak..
Belut ??? Aku boleh je makan, tapi Incik Hubby kata tak payah la.. Hehe..
Sebab ikan haruan mahal, maka aku cakap kat Incik Hubby cari pati ikan haruan je la..
Dari sehari ke sehari, Incik Hubby sangat busy..
Maka aku menjadi penunggu setia pati ikan haruan.. Haishhhh !
Tapi rezeki Allah, hari Sabtu yang lepas..
Jiran depan rumah aku ni datang melawat dan bawak pati ikan haruan asli..
Alhamdulillah..

*Nampak tak siap ada gambar Imam Muda Asyraf lagi.. Hehe..

Bau dia memang perghhhhh !! Agak tidak menyelerakan..
Tapi untuk kesihatan, aku gagahkan juga..
Satu hari satu botol tu (75ml) aku minum waktu pagi..
InsyaAllah, moga cepat baik luka dalaman..

Bab mandi..
Doktor dah pesan boleh mandi macam biasa..
Cuma pastikan tempat luka tu dikeringkan betul-betul..
Kalau tak, takut ada infection lain pulak..
So far, memang tak ada masalah untuk mandi..
Cuma tak boleh nak berdiri lama sangat..

Apa lagi ya ??
Hmm.. Lepas dah seminggu lebih ni..
Boleh la kut aku buat kerja sikit-sikit.. Yang mudah je la..
Yang tak pakai tenaga banyak..
Mandikan anak ke, masak nasi ke, buat susu anak ke, suap anak makan ke..
Yang tak banyak pakai tenaga..
Tapi tak angkat yang berat-berat la..
Kerja yang banyak sangat pergerakan, aku serahkan pada Incik Hubby..
Mudah-mudahan cepat la sembuh luka ni..
Kesian betul tengok Incik Hubby kepenatan lepas sehari suntuk buat kerja..

*Dah tiga kali aku bersalin.. Tiga-tiga pun pantang Incik Hubby yang jaga.. Mana sama suami jaga dengan mak atau mertua jaga.. Maka bersyukur la orang yang masih ada mak atau mertua untuk jaga waktu pantang.. Sungguh la, suami jaga ni tak se"perfect" mak atau mertua jaga.. Tapi waktu ni la kita boleh tengok suami sanggup jaga kita masa sakit atau pun tidak.. Masa ni jugak kita boleh tengok sama ada suami mampu uruskan anak-anak atau pun tidak.. Mana la tau, usia kita tak panjang kat dunia ni.. Sekurang-kurangnya anak-anak kita akan dapat yang terbaik dari Ayahnya.. Terima kasih Incik Hubby !!* 

-AkU-
Syurga Addin..
15:07 petang..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment