Thursday, July 31, 2014

~Kau.. Pergi Tak Kembali..~

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamu'alaikum wbt...

"Setiap yang hidup PASTI akan mati.."

Itu la tujuan kita hidup.. Untuk mati..

Sepanjang hidup aku..
Sudah banyak kali menghadapi kehilangan..
Hilang yang tiada ganti..
Dan yang satu ini..........................................

Kak Ngah..
Bagi aku, kakak yang paling lembut..
Kalau nak dibandingkan dengan kakak-kakak yang lain..
Mungkin aku tak serapat mana dengan Kak Ngah..
Sebab aku kecik lagi..
Kak Ngah lebih rapat dengan Cekgu Pekan..
Tapi aku tau Kak Ngah sayang aku selaku adik bongsu..
Banyak sebenarnya kenangan aku dengan Kak Ngah..
Cuma tak semua aku ingat..
Tapi yang aku ingat tentang Kak Ngah ialah..
Kak Ngah cantik..
Kak Ngah pandai bergaya..
Kak Ngah pandai berfesyen..
Kak Ngah lembut orangnya..
Kak Ngah rajin..
Kak Ngah senang menangis..
Kak Ngah.. Kak Ngah..

Sudah 22 tahun berlalu..
Segalanya masih segar diingatan..
Ketika itu aku masih bersekolah rendah dalam darjah 5..
Kami sekeluarga menetap di Taman Taynton View..
Kak Ngah sakit dah lama..
Entah berapa kali Kak Ngah keluar masuk hospital..
Macam-macam usaha papa untuk sembuhkan Kak Ngah..
Termasuk gunakan kaedah tradisional..
Tapi..... Kak Ngah tak pernah sembuh..
Malah makin teruk..
Ada satu kenangan dengan Kak Ngah yang tak akan aku lupa sampai hujung nyawa..
Satu malam tu, aku merajuk entah sebab kenapa..
Waktu nak tidur tu, aku baring atas lantai je..
Bila Kak Ngah nampak aku baring atas lantai..
Kak Ngah bentang tilam, kejutkan aku dan pujuk aku tidur atas tilam..
Aku tidur dalam linangan airmata dan suara pujukan Kak Ngah..
Kenangan itu hanya beberapa minggu sebelum Kak Ngah "pergi"..

Waktu itu pagi Subuh..
Hari Jumaat, 31 Julai 1992..
Ada ketukan bertalu-talu kedengaran di pintu rumah..
Papa yang buka pintu..
Seorang pegawai polis membawa perkhabaran dari hospital..
Papa suruh kami semua bersiap-siap untuk kehospital..
Kata Papa Kak Ngah dah "tak ada"..
Sampai dihospital, sewaktu menunggu jasad Kak Ngah dimandikan dan dikafankan..
Papa dan kami semua mendengar nurse yang menjaga wad Kak Ngah bercerita..
Katanya pagi itu Kak Ngah minta air..
Katanya haus sekali..
Setelah beberapa cawan Kak Ngah minum, Kak Ngah terus tidur semula..
Sangka nurse itu, Kak Ngah hanya tidur sementara..
Rupa-rupanya Kak Ngah tidur selamanya..
Yang aku ingat.. beberapa hari sebelum tu..
Aku ikut Papa melawat Kak Ngah dihospital..
Nampak Kak Ngah macam dah sihat..
Rupa-rupanya Allah bagi kami pinjam Kak Ngah lagi beberapa hari sahaja lagi sebelum diambil kembali hak milikNYA..
Ya, kami redha pemergian Kak Ngah..
Setelah siap segalanya urusan jenazah Kak Ngah..
Van jenazah yang siap menunggu, membawa Kak Ngah ke Melaka, kampung Papa..
Dan aku menemani Kak Ngah sepanjang jalan..
Tak putus airmata mengalir mengenangkan kami akan berpisah selamanya..
Itu la kali terakhir aku dapat berdamping dengan Kak Ngah..
Tangan aku sentiasa di atas tempat Kak Ngah "tidur" di dalam van jenazah tu..
Sampai saja di Melaka, jenazah Kak Ngah dibaringkan di tengah rumah Nenek..
Ramai yang datang melawat, memberi penghormatan buat kali terakhir..
Sewaktu melayan perasaan..
Aku dengar tangisan dan teriakan dari Cekgu Pekan..
Sayu sangat bila melihatkan keadaan Cekgu Pekan yang seakan sukar menerima pemergian Kak Ngah..
Mungkin kerana mereka sangat rapat..
Beberapa kali aku nampak Cekgu Pekan seakan hampir pitam..
Hingga terpaksa dipapah..
Begitu la keadaan Cekgu Pekan hingga la jenazah dikebumikan..
Dan yang sangat dikesalkan..
Doktor Kuantan tak sempat "berjumpa" Kak Ngah buat kali terakhir sebab waktu itu dia sedang belajar..
Dia sampai di Melaka pun dah agak lewat..
Banyak lagi kenangan yang aku ingat waktu itu..

Kami 7 beradik perempuan..
Bila Kak Ngah "pergi"..
Tinggal la 6..
Dan aku..
Dari 6 orang kakak, tinggal 5..
Tak ada siapa dapat gantikan tempat Kak Ngah dalam hati aku..
Biar pun Kak Ngah dah tak ada..
Tapi kenangan bersama Kak Ngah tetap segar dalam ingatan..

**Ngah.. Oli rindu Ngah.. Agaknya kalau Ngah ada, mesti Ngah dah kahwin dan ada ramai anak.. Sesekali kalau kita boleh berkumpul 7 beradik.. Mesti riuh suasana.. Ngah, Oli tak pernah lupa titipkan doa buat Ngah "disana".. Moga Ngah tenang di alam sana.. InsyaAllah, kalau ada kesempatan, Oli pergi "melawat" Ngah.. Oli sayang Ngah.. Sayang sangat-sangat..**

-AkU-
Syurga Addin..
22:07 malam..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment