Tuesday, May 26, 2015

~Demi Cintaku..Kau Syurgaku..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Sudah 11 tahun berlalu..
Rasa macam masih baru..
Terbayang-bayang lafaz ijab dan qabul itu..
11 tahun itu satu perjalanan yang panjang..
Laluannya penuh ranjau..
Untuk bahagia, kita perlu berkorban..
Kadang kala hati dan perasaan sendiri..
Percaya la, setiap pengorbanan itu, InsyaAllah akan mendapat balasan yang setimpal..
Asal saja, niat kita kerana Allah swt..

2 May yang sudah berlalu..
Genap 11 tahun aku melayari bahtera rumahtangga bersama Incik Hubby..
Bermacam pengalaman..
Pahit manis, masam masin.. Sebuah ikatan rumahtangga..
Jatuh bangun kehidupan.. Susah senang.. Segalanya ditempuh bersama..
Benar, tak ada manusia yang sempurna di dunia ini..
Namun kami berusaha untuk menjadi sempurna di mata dan hati masing-masing..
Saban waktu kami bermohon moga Yang Maha Esa memberkati ikatan ini hingga ke hujung nyawa..

Alhamdulillah..
11 tahun yang membahagiakan ini..
Kami dikurniakan 3 malaikat kecil buat mengiringi perjalanan kami di muka bumi Allah ini..
Ini la permata hati, penghias hari, penyejuk jiwa kami..
Melihat mereka membesar di hadapan mata ada la saat-saat yang paling indah..
Tak tergambar dek kata-kata..
Sungguh, kalian la yang memberikan cahaya dan pelangi dalam hidup kami..
Moga Allah mengurniakan Ibu dan Ayah kesihatan yang sempurna serta kesempatan untuk melihat kalian membesar dan membina hidup sendiri..

Bumi mana yang tak ditimpa hujan..
Pantai mana yang tak dihempas ombak..
Begitu juga la kehidupan kami..
Namun semua itu sekadar ujian dan dugaan untuk mematangkan diri masing-masing..
Memberi  ingatan pada diri kami untuk terus memperbaiki diri serta mendekatkan diri padaNYA..
InsyaAllah..

Tak seperti tahun-tahun yang sudah..
Kali ini, aku hampir lupa pada tarikh-tarikh yang saban tahun berada dalam ingatan..
Sibuk sangat barangkali..
Menjelang tengah malam masuk satu mesej di tingkap Whatsapp..

*Mohon jangan jeles dengan ayat pujian di atas.. Ekekkeke..

Wahhhh.. Tak sangka..
Incik Hubby bukan la orang yang suka ingat akan tarikh-tarikh begini..
Tapi kali ini sangat mengujakan.. Hehehehe..
Aku tak reply di Whatsapp..
Tapi aku reply di Fesbuk..

*Kat bawah tu ada gambo Incik Hubby sebenarnya..

Saja..
Sebab di Whatasapp kebanyakan mesej aku, Incik Hubby akan delete..
Malas nanti dibaca orang lain katanya.. Hehehe..
Tak kisah la.. Bukan phone aku pun.. Apa peduli..

*Antara teman-teman yang memberi ucapan..



Dan yang paling mengujakan..



Bila penulis novel terkenal pun perasan kewujudan status aku..
Lantas beliau pun "like" status itu.. Hehehe..

Tak ada sambutan apa pun..
Cuma tazkirah yang berbentuk bual bicara antara suami dan isteri..

Aku tanya Incik Hubby..
Bagaimana untuk aku jadi seorang isteri yang sempurna di hatinya..
Ini jawapannya..

"Jaga maruah abang, jangan persendakan kekurangan abang, jangan bercerita keburukan abang pada orang lain waima adik beradik sendiri, hormati abang sebagai suami, sentiasa menyokong abang, jaga anak-anak dengan sempurna, ajar anak-anak berkasih sayang, jangan meninggi diri kalau isteri lebih dari suami, jadi pendengar yang baik, jangan bla..bla..bla.."

Banyak lagi pesanan "jangan" dari pihak penaja.. Hehehehe..
InsyaAllah, moga hati aku istiqomah untuk menjadi isteri yang sempurna di mata seorang suami..

Sebelum mendirikan rumah tangga..
Aku mohon Allah kurniakan aku seorang suami yang bertanggungjawab, beriman, mendidik, membimbing, dan bermacam lagi sifat-sifat positive..
Setelah bernikah, pernah aku persoalkan mengapa suami yang menjadi pilihan Allah untuk menjadi imamku..
Tahun demi tahun yang berlalu..
Jawapannya telah aku ketahui..
Dan aku bersyukur dipertemukan dengan suami..
Setiap saat aku berdoa, moga Allah tetapkan hatiku hanya untuk dia hingga akhir nafas..

**..."Demi cintaku, kau Syurgaku.." Ayat ini pernah aku tuliskan pada warkah kiriman tahun-tahun awal pernikahan kami.. Dan kata-kata itu tetap terpahat di jiwa hingga ke hari ini.. Dan moga kekal sepanjang usia.. InsyaAllah.. Ameen...**

-AkU-
Syurga Addin..
02:17 pagi..

4 comments:

  1. nanti sy belikan kek.. ter miss plak.. bulan may yg sgt bz..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kek tiga tingkat ada Pengantin sepasang kat tingkat paling atas ya.. Nak gak merasa majlis potong kek macam Pengantin baru.. Hahaahaha..

      Delete
    2. hahahaha.. kek lapis bertingkat2 kira jadi jugak la kan? buh anak semut dua ekor.. hehehe

      Delete
    3. Kek lapis pun boleh laaa.. Kek lapis cheese tau.. Sedap woooooooo.. Eh, demand pulak.. Ehehehe..

      Delete