Thursday, July 28, 2016

~Kenangan Ramadhan..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Alhamdulillah, kita selamat menjalani ibadah puasa dan menyambut Syawal..
Tak sempat bercerita tentang kisah Ramadhan tahun ni lebih awal..
Banyak benda yang saya buat tahun ni..
Rasa tak menang tangan pulak..
Sampai tak sedar, Ramadhan hampir tiba ke penghujungnya..
Mujur segala persiapan raya sudah tersedia awal..
Maka tidak la saya terkocoh-kocoh nak memikirkannya..
Sementelah, suami pulang ke kampungnya 4 hari sebelum Aidilfitri..

Puasa tahun ni boleh katakan hampir sepanjang bulan saya berbuka dengan masakan sendiri atau suami..
Suami tak suka berbuka di luar atau makan masakan luar..
Maka setiap hari yang terluang, saya akan masak juadah berbuka biarpun hanya lauk yang ringkas..
Kecuali bila suami terpaksa outstation..
Ini antara kuih muih yang saya sempat buat Ramadhan kali ini..

*Puding jagung ni favourite Incik Hubby dan anak-anak..

*Vadai ni favourite saya..

*Buah Melaka kaler kuning.. hehehe..

*Buah Melaka kaler pink.. Dhiya panggil "Big Pink Circle"..

*Puding karamel tanpa telur..

*Kek Coklat, atas permintaan Dhiya.. Sempat kirimkan sikit ke biras dan adik ipar.. Tapi ni keras sikit sebab bakar oven..

 *Apam gula hangus favourite anak-anak..

 *Kuih kaswi pun favourite anak-anak..

*Sagu Merah.. Sempat snap sebelum hantar ke biras dan adik ipar..

 *Bubur biji nangka.. Incik Hubby yang request..

*Bingka Roti, cubaan kali pertama.. 

*Ini menu wajib setiap kali Ramadhan.. Biasanya Incik Hubby yang sediakan.. Home made kebab..

Yang ini juadah kiriman biras saya..
Kebetulan Adik ipar jadi imam tarawikh di masjid berdekatan..
Sempat kami bertukar-tukar hidangan..

 *Sira pisang..

*Pengat pisang..

*Sira roti.. First time rasa, not bad..

Dugaan Ramadhan..

Lebih kurang 2 minggu sebelum raya, saya demam agak teruk..
Waktu itu suami outstation..
Hampir seminggu juga la saya hilang selera makan..
Ada satu hari yang memang saya hilang tenaga, hanya sempat buatkan anak-anak telur rebus dan kentang rebus..
Saya lenyekkan dan dimakan bersama roti..
Alhamdulillah, anak-anak tak banyak kerenah..
Dah seharian saya hanya berbaring saja..
Saya kuatkan semangat untuk teruskan berpuasa..
Rugi rasanya kalau tinggalkan sehari..
Alhamdulillah, Allah beri kekuatan yang luar biasa..

Ramadhan tahun ini berbeza sedikit dengan tahun yang lalu..
Tahun ini saya lebih tenang dan damai perasaan dan jiwa..
Moga ianya berterusan hingga ke akhirnya..
InsyaAllah, ameen..

**Allah beri ujian dan dugaan, bukan kerana DIA membenci.. akan tetapi demi mengingatkan kita akan keberadaanNYA.. Agar kita tidak terus alpa dengan kehidupan dunia.. Moga kita tidak terus dibuai mimpi-mimpi indah dan melupakan kehidupan yang kekal abadi di akhirat kelak.. 

-AkU-
Syurga Addin..
02:27 pagi..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment