Wednesday, August 24, 2016

~Penyakit Lupa !~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt..

Penyakit pelupa ni bukan orang tua saja yang ada..
Orang muda pun ada jugak..
Nak pulak kalau kita buat kerja yang pelbagai dalam satu masa..
Lagi la penyakit pelupa ni suka bertapak kat kepala..

Tengah hari semalam, jiran Incik Hubby call..
Suara cemas minta panggilkan Incik Hubby untuk tengok rumahnya terbakar..
Maka, dengan info yang diberi, saya pun bergegas bagitau Incik Hubby suruh kesana..
Incik Hubby pergi dulu sebelum saya menyusul pula di belakang..
Sebelum simpang nak masuk ke kawasan taman perumahan tu, saya tinjau-tinjau juga kut ada nampak asap berkepul-kepul di udara..
Tapi tak nampak la pulak..
Bila masuk ke simpang rumahnya, tak nampak juga kereta banyak-banyak menyibuk nak jadi pemberita..
Pelik jugak, takkan rumah terbakar orang boleh relaks je duk dalam rumah..
Sampai di depan rumah itu, saya turun sekejap masuk setakat di halaman rumah..
Tunggu Incik Hubby keluar rumah, tanya apa benda yang terbakar..
Sebab tengok Incik Hubby cool je muka dia..
Katanya, bukan terbakar, tapi anak panaskan lauk lupa nak tutup api..
2 jam lebih juga rasanya periuk terbiar atas api..
Bomba dah datang dulu, potong padlock untuk masuk tengok apa yang terbakar..
Rupanya hanya asap saja yang keluar ikut tingkap dapur..
Jiran yang nampak, fikir rumah terbakar, call tuan rumah bagitau dan panggil bomba..
Alhamdulillah, tak ada apa kerosakan.. Hanya periuk je la kut rentung..
Sementara Incik Hubby buat apa yang patut, saya ke kedai hard ware yang berdekatan, beli semula padlock baru..
Elok je saya patah balik dari kedai, tuan punya rumah pun sampai..
Dah tak ada apa yang boleh bantu, saya pun bawak anak-anak balik rumah..
Tunggu Incik Hubby balik untuk tau cerita sebenar..
Kata Incik Hubby, kakak panaskan lauk..
Lepas tu duk sibuk buat kerja lain agaknya, lupa nak tutup api..
Sampai kat sekolah baru teringat..
Suruh abang dia balik rumah untuk tutup api..
Abang dia pun ambik masa yang lama sebelum balik rumah..
Kami dah sampai tu, baru si abang sampai..

*Gini la lebih kurang padlock yang bomba tu potong..

Cerita ni buat saya teringat masa zaman saya sekolah menengah dulu..
Masa tu saya tinggal di Flat Sri Sabah..
Arwah nenek ada lagi time tu..
Memang tugas saya untuk masak makanan tengah hari sebelum pi sekolah..
Lepas habis masak, saya pun letak cerek air..
Kononnya sempat la air tu masak sebelum saya pi sekolah..
Duk sibuk siapkan makanan nenek dan bersiap, saya lupa air tengah duk atas api..
Oh, nenek tak boleh nak berjalan sangat..
Maklum la dah umur 80 tahun lebih..
Lepas dah siap sepenuhnya, saya pun keluar rumah dan ke sekolah..
Memang tak teringat apa-apa dah time tu..
Balik sekolah petang tu, memang teruk saya kena marah dengan Papa..
Sebabnya, saya ke sekolah pukul 12.30 tengah hari..
Kakak saya balik dari sekolah pukul 2 petang..
Masuk je rumah, jumpa nenek terbaring kat lantai dapur..
Dan cerek air dah pun kering airnya sambil masih lagi berbunyi perlahan..
Kakak tutup api dan papah nenek masuk ke bilik..
Actually tak jauh pun dari bilik nenek ke dapur..
Tapi memandangkan kondisi nenek yang tak sihat tu, memang susah sangat la nenek nak sampai ke dapur dalam masa yang singkat..
Saya diam je kena marah time tu..
Habis dengar syarahan Papa..
Saya masuk ke bilik jumpa nenek..
Saya salam dan peluk nenek sambil menangis minta maaf..
Memang insaf sangat-sangat masa tu..
Lepas pada tragedi tu, memang saya sangat berhati-hati untuk tinggalkan rumah sebelum check kondisi dapur..
Dah kawin dan ada anak ni pun, kadang-kadang penyakit lupa nak tutup api ni datang jugak..
Ada la beberapa kali nasi hangit sebab saya lupa tengah jerang nasi atas api..
Iya, saya tak pernah guna rice cooker..
Kenapa ?? Entah la.. Dah terbiasa kut.. Hehehe..
Banyak kali dah Incik Hubby nak belikan, tapi saya kata masak atas api lagi best..
Tolak rezeki sungguh laa.. Hahahaha..

Tu la kisah yang masih lagi segar dalam ingatan saya bila terjadi benda yang sama pada jiran Incik Hubby ni..
Saya yakin, mesti ramai yang pelupa macam ni jugak..
Toksah kelentong la.. Hahahaha..

-AkU-
Syurga Addin..
03:07 pagi..

3 comments:

  1. Kalau belikan noxxa mesti nak kan? hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noxxa tu tak berapa berkenan tapi kalau iron Philips tu berkenan juga.. Hehehe..
      Sedang usaha nak rembat satu iron tu..

      Delete
    2. Noxxa tu tak berapa berkenan tapi kalau iron Philips tu berkenan juga.. Hehehe..
      Sedang usaha nak rembat satu iron tu..

      Delete