Saturday, April 7, 2018

~Semuanya Telah Tertulis..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Hari ni seharian bawa anak-anak berjalan..
Incik Hubby outstation, malam ni baru balik rumah..
Seronok la anak-anak seharian kat luar..
Asyik terperap dalam rumah je..

Tadi kami ke rumah teman saya di Cheras..
Dah lama dia jemput ke rumah barunya..
Baru hari ini berkesempatan melawat..
Cantik rumahnya..
Sedang kami bercerita, dia meluah rasa..
Katanya dia sedang dalam fasa merajuk dengan suaminya..
Alasannya, setiap kali dia perlu ke klinik untuk check up bulanan, ada saja halangan untuk suaminya turut serta..
Setiap kali itu dia harus pergi sendirian..
Jadinya dia lancarkan mogok sebab terasa hati..
Saya senyum saja melayan kerenah dia..
Faham perasaan wanita mengandung..
Cumanya kadangkala kita selalu ikut rasa hati tanpa berfikir panjang..

Saya juga seorang isteri yang berdikari..
Rasanya sepanjang saya mengandungkan anak-anak..
Boleh dikira, berapa kali suami menemani setiap kali check up mengandung, mahupun untuk check up dan imunisasi anak-anak..
Seingat saya, sepanjang mengandungkan Dhian, tak pernah sekalipun suami menemani..
Walau ke klinik mahupun ke HKL..
Appointment Imad pun kebanyakannya saya pergi sendiri..

Ingat lagi tahun lepas..
Saya sepatutnya ke HKL dengan suami untuk appointment Imad..
Berjumpa dengan Pakar Orthopedic bagi membincangkan tentang pembedahan untuk kaki Imad..
2 bulan sudah diingatkan tentang tarikh itu..
Sampai waktu, suami balik kampung untuk kenduri saudaranya..
Maka saya sendirian bawa Imad bersama anak-anak yang lain ke HKL..
Dari pukul 9.15 pagi sampai ke pukul 5.45 petang kami berkampung di HKL..
Memang menyeksakan..
Dengan anak-anak yang mula bosan, hanya makan roti, kesukaran menyusukan Dhian, bateri phone yang habis, berjalan kaki 1km lebih untuk dapatkan teksi dan bermacam masalah lagi..
Namun Alhamdulillah, Allah bantu saya selamat sampai ke rumah..


*Begini keadaan anak-anak.. Waktu ini hampir ke pukul 5 petang.. Kami berehat di bilik anak istimewa..

Baru-baru ini, appointment Imad untuk jumpa Pakar Orthopedic semula untuk buka cast yang dipasang selepas operation..
Tarikh diberi sebulan yang lalu..
Sepatutnya saya pegi dengan Incik Hubby..
Sebab Imad perlu didukung kerana memakai cast..
Pagi yang sepatutnya saya kami pergi..
Incik Hubby membawa jirannya ke klinik atas masalah kesihatan..
Kata Incik Hubby mungkin serius dan kalau perlu, akan dibawa ke hospital..
Maka saya ambil keputusan untuk pergi sendiri dengan Grab..
Dalam hujan yang renyai itu, saya dan anak-anak ke HKL..
Mujur juga pemandu Grab itu sangat baik hati..
Walau berlainan bangsa, namun dia sangat membantu..
Kami sampai setengah jam selepas waktu appointment pukul 9..
Jenuh juga la nak angkat Imad, dengan nak dukung Dhian..
Incik Hubby sampai hampir pukul 11 pagi..

*Cast Imad warna kuning.. Hehehe.. Pakai sebulan lebih sebelum dibuka..

*Hari yang sama, digantikan dengan backslab.. Sementara sebelum dibuatkan splint untuk kaki Imad..

Ini saya ceritakan dengan teman tadi..
Tak usah la terlalu bergantung dengan orang waima suami sendiri..
Belajar la berdikari..
Jika mampu buat sendiri, buat la..
Kalaupun saat seharusnya suami menemani, tiba-tiba ada hal yang lain..
Percaya la, itu semua rancangan Allah swt..
Tak perlu salahkan hal yang mengganggu perancangan kita..

Dia diam saja..
Nampak muka dia agak sedikit lega..
Dia senyum sambil ucap terima kasih..
Katanya kisah saya menyedarkan dia..
Terlalu ikut perasaan tanpa memikirkan hal yang lebih penting..
Harapnya hubungan dia dan suami kembali pulih..

Kita lebih suka menyalahkan orang lain atau hal-hal yang telah terjadi tanpa kita berfikir.. Semua yang terjadi atas kehendak DIA.. Maka, siapa kita untuk menidakkan takdir ? Fikir guna akal, bukannya nafsu..

*Beberapa kali juga saya terpaksa batalkan rancangan melawat ayah saya bila sampai saja waktu itu, Incik Hubby perlu jumpa orang, perlu pergi ke UM hantar periuk kuali, pergi lagi ambil oven, meeting kumpulan dan bermacam lagi.. Makanya, saya ambil keputusan, pergi sendiri tanpa Incik Hubby.. Hahaha.. Mudah begitu..

-AkU-
Syurga Addin..
19:07 senja..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment