Thursday, May 27, 2010

~Aku tahu~

Assalamualaikum wbt...

malam telah lama melabuhkan tirainya..
tapi mata aku tetap tak mahu lena..
dah tiga empat hari macam ni..
memang tidur aku tak cukup..
tapi memikirkan banyak perkara yang sekian lama berlegar2 di minda..


aku terfikir tentang masa lalu..
ya, benar..
banyak yang aku pelajari dari masa silam..
dan aku masih lagi belajar..
dari pengalaman yang seterusnya..
terus berharap semoga ianya mampu mematangkan aku..
kerap kali aku dengar orang kata..
"andai masa mampu diundur kembali.."
kenapa perlu diundur??
andai itu soalan yang ditujukan pada aku..
jawapan aku ialah..
aku tak nak masa diundur kembali..
kenapa??
kerana kalau itu terjadi..
pastinya aku akan berhati2 untuk melakukan sesuatu perkara..
dan pastinya sukar untuk aku berbuat kesilapan demi kesilapan..
bukankah kesilapan itu pengajaran paling berguna??
kesilapan itulah guru yang mengajar dan mendidik kita..
untuk terus bangkit dari segala kehidupan masa silam..
dan berharap untuk menempuh masa hadapan yang lebih baik..
dan aku...
aku perlukan perubahan..
untuk terus bertahan dalam kehidupan yang sukar diramal..
apakah aku mampu untuk berubah??
aku harus!!!
semoga semangat dan kekuatan kukuh bertapak dalam sanubari..
aku umpama tiang seri yang tetap teguh berdiri..
biarpun seisi rumah sudah rebah menyembah bumi..

"...Renunglah semahumu..
Pandanglah seikhlasmu..
Tataplah sepuasmu..
Lantaran aku bukan yang dulu..
Kau harus tau itu...
Kerana..itu yang aku tahu..."
(puisi dari selatan - 2006 ~ gadis desa@AkU)
.

~AkU~
05.04 am
Kampung Permai..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment