Wednesday, July 7, 2010

~Manusia ini~

"...Menjejakkan kaki berkali2 di tanah suci dan menunaikan umrah atau haji tidak menjadikan kita seorang manusia yg lebih baik atau 'suci' dr org lain selagi kita memandang rendah dan hina terhadap golongan lain. Tidak mustahil org yg dipandang rendah itu lebih tinggi budi pekertinya, nilai dirinya dan lebih mulia dr yg rs diri mereka 'suci'..."

Kata-kata seorang teman.......




Assalamualaikum wbt..

Kata-kata tu aku pinjam dari ruangan Facebook untuk aku kongsikan apa yang berlaku disekeliling kita..
Benar...
Adakala seseorang manusia itu berasa diri mereka sudah cukup hebat dan lebih baik dari orang lain..
Bila sahaja kaki mereka mampu memijak Tanah Suci Mekah..
Sampai atau tidak kita ke tanah suci bukan la satu perbandingan untuk mengukur sejauh mana tahap keimanan kita kepada ALLAH swt..
Namun seringkali itu yang dicanangkan untuk menjadikan diri lebih baik pada pandangan mata orang lain..
Dan manusia setiap kali dengan rela menerima yang tersurat tanpa mengkaji yang tersirat..
Bukan aku saja nak kata macam tu..
Tapi itu hakikat yang berlaku dan aku sendiri pun mengalaminya..
Manusia itu dengan bangga mencanang diri yang pernah sampai ke Mekah..
Dengan penuh sombong mengaku amal ibadat..
Betapa hebatnya dia bila bangun setiap malam untuk solat sunat..
dan betapa bagusnya dia bila setiap ketika berpuasa sunat..
Bagi aku semua itu bukan untuk diceritakan pada semua orang..
Itu antara kita dengan Pencipta..
Kenapa perlu disebarkan untuk tatapan umum??
Kalau bukan untuk dibanggakan... jadi untuk apa???
Dan dalam masa yang sama bercerita yang bukan2 terhadap orang lain..
Agar orang membandingkan mereka..
Manusia yang sebegini arif tentang agama seharusnya tahu apa hukumnya memfitnah..
Tapi mereka lebih rela menolak agama demi memuaskan nafsu sendiri..
Sesungguhnya manusia ini tidak pernah bersyukur dengan rezeki Allah swt...
Jadilah orang yang sentiasa merendah diri dan hati serta bersederhana dalam kehidupan..
Semoga ALLAH swt memberi hidayah dan petunjuk buat mereka dan kita semua..
Aku???
Aku telah maafkan mereka2 yang telah berbuat jahat dengan aku..
Seperti mana aku telah memohon keampunan untuk setiap kesalahan aku..
Semoga ALLAH swt juga mengampuni segala dosa2 aku..
Amin...




-AkU-
Syurga Addin...
19:15 malam...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment