Sunday, September 12, 2010

~Syahdunya Syawal~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt..

Sudah dua hari Syawal berlalu..
Hari ini adalah hari pertama aku mulakan berpuasa..
Hanya sehari aku izinkan diri menikmati sambutan Syawal..
Dan sehari itu seperti tahun-tahun yang sebelumnya..
Aku terus menyambung puasa hanya sekadar menyabarkan diri dari amarah yang membara..
Biar sejuk sikit hati ini..
Biar tenang sebentar jiwa ini..
Ternyata.. ianya berkesan..
Hati dan jiwa ini tidaklah seperit hari yang berlalu..
Cuma sambutan tahun ini agak berlainan sedikit..
Aku tak sempat menikmati tidur yang lama pada malam raya..
Semuanya semata-mata untuk menyiapkan jubah buat anak tersayang..
Sepatutnya baju Imad boleh siap cepat..
Tapi dua mesin jahit aku buat hal..
Nak tak nak terpaksa juga aku jahit tangan..
Pedih rasa mata sebab menahan kantuk yang datang..
Tapi disebabkan nak hadiahkan sesuatu buat anakanda aku ni..
Maka aku gagahkan juga mata yang hampir separuh tertutup..
Dan.. Inilah hasilnya..

Gambar ni diambil waktu aku bertandang ke rumah abah aku di Cheras..
Susah betul nak ambil gambar Imad dalam keadaan sempurna..
Dan berapa kali aku dan adik-adik cuba ambil gambar yang sempurna..
Inilah satu-satunya gambar yang paling sempurna..
Tapi baju ni hanya sempat dipakai sampai sebelum tengah hari..
Aku terpaksa tukar lepas Imad simbah air sirap atas baju dia !!
Hahahha!!
Memang susah nak bagi Imad nampak comel dan handsome..
Gambar kat sebelah tu gambar aku..
Tapi separuh saja..
Baju yang aku pakai tu berusia lebih kurang lapan tahun..
Sangat lama !!
Tapi baju tu masih nampak baru sebab aku hanya sempat pakai sekali saja..

Aku tak terasa untuk membeli baju baru tahun ni..
Sebab rasanya tak perlu..
Jadi aku hanya pakai koleksi tahun-tahun yang sebelumnya..
Banyak lagi baju yang belum sempat aku ulang pakai..
Cuma aku hanya lebihkan Imad..
Hmmmm...
Ada juga baju pemberian seseorang untuk Imad..
Tapi tak terasa hati aku untuk bagi Imad pakai..
Bukan aku menolak rezeki..
Cuma aku was-was dengan niat si pemberi..
Maka aku membuat satu keputusan yang nyata..
Baju itu hanya aku simpan buat kenangan..

Esok aku akan berpuasa lagi..
Sehingga aku rasa ketenangan yang berpanjangan..
Mood Ramadhan masih lagi terasa..
Maka aku cuba teruskan keadaan yang mampu memberi kepuasan pada diri ini..
Aku cuba meletakkan diri aku pada takhta teratas..
Bukan lagi dibawah tapak kaki untuk dipijak dan diinjak sesuka hati..
Moga hati dan jiwa aku akan terus kuat untuk berjuang demi maruah diri sendiri..
InsyaAllah.. Amin.......



Salam Lebaran...

-AkU-
Syurga Addin..
00:30 Pagi...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment