Monday, September 27, 2010

~Kenangan Semalam~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah syukur atas nikmatNYA..
Aku masih lagi bernafas di bumi Allah ini..
Dan masih lagi diberi peluang untuk berbicara atas nama manusia..
Usia aku bakal menanjak ke 30 tahun..
Serasa cepat masa berputar..
Namun segalanya berlaku dalam kesedaran..
Takkan pernah sedetik pun aku biarkan diri berada dalam khayalan..
(Cuma adakala terkhayal juga.. Hahaha..)
Aku disini hanya ingin berkongsi kisah..

Kenangan..
Pasti semua yang bergelar insan punya kenangan..
Aku juga begitu..
Cuma yang membezakan kita..
Antara kenangan yang mengasyikkan atau yang menghibakan..
Sepanjang usia aku..
Banyak kenangan yang masih lagi tersimpan kemas di ruang ingatan..
Tetapi ada juga yang telah aku humbankan..
Atau aku nisankan di kuburan..
Buat insan yang ingin aku kenang sepanjang zaman..
Segala-galanya aku bingkaikan dalam bingkai minda..
Akan tetapi buat insan yang hanya singgah sementara..
Aku rakamkan segalanya dengan pena dan tinta..
Dan kisah mereka aku simpan dalam beberapa buku yang hampir penuh..
Aku suka menulis..
Segala yang berlaku dalam hidup ini perlu aku bukukan..
Itu cara aku..
Ada yang bertanya..
Mengapa perlu aku bezakan antara kenangan dalam hidup aku?
Yang tersimpan di minda aku..
Ingin aku kenang kisah itu selagi Allah mengizinkan aku berfkir dalam kewarasan..
Dan yang aku karangkan di lembaran kertas..
Kisah insan-insan yang pernah membawa aku ke lembah lara..
Maka aku luahkan segalanya di atas dada kertas..
Dan bila tiba masanya perlu aku luputkan dari pandangan..
Itu lah yang terjadi semalam..
Salah satu kenangan itu telah sedia untuk aku lepaskan dari ikatan hidup aku..
Moga ia terus lenyap bersama amarah yang makin pudar..
Aku musnahkan ia bersama kemaafan yang berterusan..
Dan aku harap takkan ada dendam dalam hati aku buat insan-insan ini..
Andaikata ada pertemuan semula..
Biarlah ianya mencipta satu perasaan baru..




























Inilah hasilnya..
Maka lenyaplah segala dendam dan amarah yang pernah menghuni dalam hati aku..
InsyaAllah..



-AkU-
Syurga Addin...
00:17 pagi...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment