Thursday, November 25, 2010

~Kawan vs Sahabat~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt...

Berhari-hari mengadap laptop kebelakangan ni..
Buatkan mata aku dah makin rabun..
Entah kenapa baru-baru ni datang idea untuk menyambung manuskrip yang dah berapa tahun terbiar..
Tapi sampai satu tahap otak aku membeku balik..
Huh ! Entah la makhluk apa yang bertakhta dalam otak ni..
Tak mau dia bagi aku ketenangan sikit..
Petang tadi aku cuba menonton perlawanan hoki kat Astro..
Baru beberapa minit, hujan turun dengan jayanya..
Maka Astro pun buat pasal !! (memang tak puas hati)
Aku pun layan fesbuk durjana pulak..
Aku check satu-satu nama dalam friend list aku..
Rasanya boleh dikira berapa orang saja yang aku add..
Yang selebihnya meng add aku..
Hehe.. bukanlah nak berlagak..
Tapi maknanya ada la jugak orang nak kawan dengan aku..
Cuma kadang-kadang ada jugak yang "betul-betul" nak kawan dengan aku..
Bila aku tanya kenapa sungguh-sungguh nak kawan dengan aku..
Macam-macam alasan yang aku dengar..
Ada juga yang kata nak jadi sahabat..
Apa beza kawan dengan sahabat ?
Siapa boleh jawab selain dari beza ejaan dan sebutan ?
Pada aku sama je maknanya..
Apa istimewanya perkataan sahabat sampai dilebihkan dari kawan ?
Tak ada apa pun melainkan macam sopan je bila sebut sahabat..
Dalam Kamus Dewan pun sama je maknanya..
Jadi siapa yang pandai-pandai membezakan maknanya ?
Pendapat aku..
Tak kira la kawan atau sahabat..
Kalau sungguh la mereka ini pendamping terbaik kita selain keluarga..
Mereka akan ada bila kita perlu..
Mereka takkan menyibuk bila kita tak suka..
Mereka jujur dengan kita..
Mereka tak menipu semata-mata nak jaga hati..
Mereka tak main bangsat dengan kita..
Mereka tak buat musuh dengan kita.. (lebih kurang main bangsat la tu!)
Macam-macam lagi..
Tapi ada juga yang mengaku "sahabat"..
Tapi perangai macam orang tak ada adab !
Depan macam agar-agar..
Lembik dan sopan santun..
Tapi belakang dah jadi macam kuih tak cukup bahan..
Baling kat dinding pun tak pecah2 kuih tu..
Haishh !!
Aku tahap pendamping yang macam mana ?
Aku tak pernah mengaku aku terbaik pada kawan-kawan..
Terpulang pada siapa yang pernah kenal aku..
Baik buruk aku orang yang menilai..
Kalau aku suruh cakap pun..
Belum tentu ada yang nak bagitau..
Nak jaga hati kawan la konon..
Jangan macam tu..
Tu bukan pendamping yang bagus..
Tu namanya khianat..
Tentu-tentu bila tak puas hati, kita cerita dengan kawan lain..
Jadinya, kat mana kedudukan kita ??
Haha.. jawab sendiri..


~Jangan main bangsat dengan aku !~

-AkU-
Syurga Addin...
20:00 malam...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment