Tuesday, December 14, 2010

~Aku dan puisi - 1~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

"...Suara itu dari Selatan..
Persis bayu menyapa lembut..
Berolak tenang ombak Selat Melaka..
Membawa rindu jauh ke puncak Ledang..
Sungguh berertikah gundah jiwa..
Andai rimbunan kasih tak bersahut..
Lamaran hati itu sekadar sapaan tanpa suara..
Tenggelam dalam gelora tatkala semilir bertiup membawa hujan curiga...
Adilkah aku menyusun bicara..
Saat kejujuran menjadi taruhan..
Bukan mengemis simpati..
Hanya sekadar laungan pengertian..
Fahamlah kamu yang bergelar jiwa..
Tika kemaafan itu kuhulurkan tanpa rela.."

Sebahagian puisi "Khabar Dari Selatan"..

Kata hati buat seseorang..
Biarpun tiada khabar berita..
Namun puisi ini masih tersimpan kemas dalam memori kenanganku..
Tidak salah rasanya sekadar mengimbas kenangan..

Bahagian ini aku karangkan sewaktu umurku mencecah 19 tahun..
Ketika itu aku dalam perjalanan ke satu destinasi..
Membawa jiwa lara.. Menghimpun hati luka..
Mengadu pada alam..
Berbisik pada bayu..
Merintih pada Pencipta..
Moga ketenangan itu datang dalam sedar..
Biarpun aku pasti..
Perjalanan ini bukanlah sesuatu yang sangat mudah !!
Dan ternyata ianya sungguh menyakitkan..



-AkU-
Syurga Addin...
06:35 pagi...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment