Thursday, January 13, 2011

~Aku Pengasuh~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Waktu petang macam ni kalau kebiasaannya aku akan menonton atau tv yang tonton aku..
(tidur depan tv la gamaknya!! hehe..)
Tapi dah dekat seminggu aku menjadi penunggu..
Bukan penunggu yang seram tu (hantu)..
Tapi menunggu anak-anak balik dari sekolah..
Aku dah jadi part time pengasuh sekarang ni..
Jaga anak-anak sepupu dua orang..
Seorang darjah dua (Haziq) dan seorang lagi darjah empat (Arieff)..
Seawal pukul 7.30 pagi aku akan bangun..
Menunggu ayah diorang (Abe Di) datang hantar baju-baju sekolah dan beg sekolah anak-anak..
Lepas tu aku akan sediakan makanan tengah hari untuk anak-anak makan lepas balik dari sekolah..
Pukul 10.30 Haziq balik dari sekolah agama dan akan ke sekolah kebangsaan pukul 12.30..
Pukul 1.30 pulak Arieff akan balik dari sekolah kebangsaan dan akan ke sekolah agama pukul 2 petang..
Macam seronok pulak rasanya begini..
Dah terasa macam ibu yang lain-lain..
Ada anak sekolah..
Masak untuk anak-anak makan sebelum ke sekolah yang lain pulak..
Dan secara automatiknya aku juga akan makan tengah hari..
Kalau selalunya aku jarang makan sebab tak ada geng..
Tapi sekarang rutin hidup aku berbeza..
Dan tak adalah aku mengadap laptop 24 jam atau pun menonton tv sepanjang masa..
Aku dah ada tanggungjawab yang lain pulak..
Baik-baik belaka anak-anak ini..
Yang Arieff dah boleh dibawa bercakap..
Cuma Haziq je tak berapa nak bercakap..
Mungkin suasana baru kut..
Tapi tak apa, ambil masa juga nak tackle hati anak-anak kecil ni..
Dan tak susah untuk jaga diorang ni..
Makan juga tak cerewet..
Setakat bubur untuk Haziq dan masakan simple untuk Arieff..
Huh !! aku rasa dah jadi macam ibu diorang pulak..
Biarpun setakat ibu saudara.. diorang panggil aku Cik De.. Singkatan untuk Cik Muda.. Hehe..
Rumah aku juga dah berkemas setiap hari..
Tak nak la anak-anak ni duduk dalam keadaan serabut..
Dan aku cukup flexible untuk anak-anak..
Aku benarkan diorang menonton tv dan main fesbuk..
Tak apalah.. Balik rumah nanti diorang boleh buat kerja sekolah..
Takkanlah sepanjang masa nak belajar je..
Serabut gak kepala..
Aku tengah training jugak la ni bila nanti anak-anak aku pulak ada yang dah bersekolah..
So, aku dah ada pengalaman..
Actually, pengalaman tu memang ada sejak dari zaman aku bujang dulu..
Adik-adik aku sedari kecil aku yang jaga..
Cuma dulu tak sama macam sekarang..
Sekarang ni aku dah jadi ibu..
So, aku kena pandai agihkan masa untuk anak-anak dan suami..
Hehe.. nak jadi ibu mithali la katakan..
Harap-harap aku berjaya menjadi pengasuh dan ibu terhebat.. Haha..
InsyaAllah.. Amin...



















Ini gambar anak-anak yang aku ambik kat fesbuk ayah mereka..
Hehe.. Comel kan ??
Ni gambar masa kecik la..


-AkU-
Syurga Addin...
16:17 petang...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment