Thursday, January 13, 2011

~Remaja dan escapism~

Bismillahirrahmanirrahim...


Assalamu'alaikum wbt...


Bila baca je tajuk kat atas tu..
Mungkin akan ada yang tertanya-tanya..
Kenapa mesti tajuk tu..
Saja je aku nak lari sikit dari tajuk-tajuk yang biasa..
Tau ke apa makna "escapism" ??
Maknanya dalam kamus dewan.. err aku tak jumpa..
Tapi maknanya ialah..
Kecenderungan untuk melarikan diri dari dunia realiti dan tertumpu pada sesuatu yang berbentuk hiburan, khayalan atau fantasi..
Ya ! Inilah yang melanda dunia remaja..
Bukan sahaja remaja masa kini..
Tapi permasalahan ini sudah terlalu lama melanda..
Cuma cara untuk menanganinya sahaja yang belum lagi berhasil..
Mengapa terjadinya masalah begini ?
Aku juga pernah remaja..
Bagi aku.. pendapat peribadi aku..
Remaja sekarang tak ada beza dengan remaja dulu..
Bezanya cuma cara hiburan, khayalan dan fantasi mereka..
Itu yang membezakan remaja dulu dan sekarang..
Bagi aku remaja zaman sekarang dah terlampau maju dengan teknologi terkini..
Sememangnya kalau difikir secara positif, memang bagus..
Tapi yang tak bagusnya bila teknologi canggih itu disalah guna..
Itu yang menjadikan remaja sekarang ramai yang "rosak" dari menjadi manusia berguna..
Memang betul, pembelajaran yang pertama bermula dari rumah..
Tapi tak boleh diletakkan semua tanggungjawab ke atas ibu dan bapa juga..
Masyarakat juga memainkan peranan yang penting dalam mempengaruhi remaja-remaja sekarang ke arah kebaikan..
Yang sebenarnya masyarakat penyumbang terbanyak kepada masalah sosial para remaja..
Bukan aku menuduh, tapi itu realiti hari ni..
Masalah sosial remaja sekarang banyak yang dipengaruhi oleh masyarakat luar..
Biarpun banyak usaha kerajaan buat untuk membanteras isu ini..
Tapi rasanya makin berleluasa dan membiak..
Remaja masa kini makin kuat memberontak dan mengganas..
Salah siapa ??
Aku tak salahkan siapa-siapa..
Tapi yang empunya diri juga patut berfikir secara logik akal..
Bukan anak kecik yang nak kena rotan dan sebat setiap kali buat masalah..
Tapi dah cukup dewasa untuk berfikir secara positif setiap perlakuan mereka..
Kadang-kala sikap dan sifat mereka ini umpama mencabar kebiasaan..
Aku juga pernah remaja dan pernah memberontak..
Tapi aku juga mampu berfikir secara dewasa setiap perlakuan aku itu..
Dan aku tak pernah salahkan sesiapa untuk setiap kesalahan dan masalah yang aku buat..
Sendiri buat sendirilah tanggung..
Aku pernah bertanya kepada beberapa remaja yang bermasalah..
Kata mereka punca mereka jadi begini..
Salah satu faktornya adalah ibu bapa..
Nak salahkan ibu bapa macam mana lagi ?
Tak cukupkah makan pakai korang diorang tanggung..
Bagi tempat tinggal yang selesa..
Bagi pelajaran yang cukup..
Apa lagi yang korang cari ??
Faktor yang kedua kurang kasih sayang..
Hiburan, khayalan dan fantasi yang korang ciptakan itu belum tentu dapat membahagiakan korang..
Silap-silap itulah derita yang terpaksa korang tanggung sepanjang hayat..
Kerana pemikiran yang sebegitulah tercipta kes pelacuran, mengandung tanpa nikah, buang anak, rempit, ketagihan dadah dan sebagainya..
Tak cukup lagikah masalah sosial yang berleluasa sekarang ni ??
Mana tanggungjawab korang sebagai anak muda yang sepatutnya menjadi pelapis untuk memimpin negara ??
Kalau beginilah pemikiran remaja-remaja sekarang..
Apalah akan jadi pada negara tahun-tahun yang akan datang..
Bukan aku nak cakap semua remaja ni bermasalah..
Tapi oleh kerana bilangan mereka yang berfikiran negatif lebih banyak dari yang berfikiran matang dan positif..
Mereka-mereka inilah yang mencemarkan imej remaja bersih..
Susah sangatkah untuk menjadi remaja yang berwawasan ??
Pada aku sistem pendidikan di sekolah sekarang cukup untuk menjadikan mereka-mereka ini remaja yang berilmu dan berpendidikan selari dengan impian negara..
Sedarlah wahai anda-anda sekalian..
Sampai bila nak hidup dalam khayalan dan fantasi..
Sampai masa korang juga akan ada anak-anak..
Dan tak mustahil anak-anak itu juga bakal mewarisi sikap dan sifat korang..
Kalau waktu itu baru nak tersedar..
Rasanya sudah terlewat waktu..
Fikirkanlah dengan sebaiknya setiap kali korang nak buat sesuatu..
Jangan terlampau mengikut hawa nafsu yang bermaharajalela..
Takut nanti memakan diri sendiri..
Kawallah diri, hati dan jiwa..
Muhasabah diri sendiri, cermin sikap dan tingkah laku itu..
Berbaloikah merosakkan diri sendiri hanya kerana satu kepuasan yang belum tentu bertahan selamanya ??
Fikir-fikirkan.. dan bertindak mengikut akal dan kedewasaan..
Jangan nanti dah terhantuk baru nak terngadah..
Sudahnya korang juga yang akan menangis sendirian..


~Salam perjuangan dan kasih sayang~


-AkU-
Syurga Addin...
20:15 malam...

3 comments:

  1. Hi, really glad that you showed the concern for the youth nowadays. This is what burden me oso... You are really good in writing :) Keep it up ;) - Phuah Weng Hui

    ReplyDelete
  2. Hi Phuah..Long time no see huh ??!
    Thanks for reading my blog.. I wrote this coz I have kids.. I just hope that they will grow up and be a good citizen that can contribute to our religion,community,race and our country.. You make me blush !! :) I'm not that good.. Thanks again Phuah..

    ReplyDelete
  3. My second baby is on the way :) Its true that we have big challenges to raise our kids today. Nevertheless, lets encourage each other to press on, and believe for a better tomorrow ! :) Bless U ! Don't be so humble, accept the PUJIAN la, hahaha, expect more good articles from u :)

    ReplyDelete