Friday, January 21, 2011

~Syurga Di Bawah Tapak Kaki Ibu ?~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Sedari pagi cuaca di hari Jumaat cerah..
Hanya bila maghrib menjelang barulah titis-titis hujan mula menampakkan diri..
Dari renyai-renyai menjadi hujan lebat yang sementara..
Cukup untuk menyejukkan bumi yang agak panas..
Urmm.. Biarpun semalaman tak dapat melelapkan mata..
Tapi waktu ini masih lagi segar mengadap laptop..
Semalam, sewaktu aku sedang leka memasak di tingkat bawah..
Imad dijaga oleh ayahnya..
Masa aku tengah solat maghrib, aku dengar bunyi..
Serentak dengan itu, tangisan Imad berkumandang..
Aku naik ke tingkat atas selepas 10 minit Imad menangis..
Aku tengok Imad teresak-esak kat sebelah ayah..
Bila aku tanya ayah, katanya tak tau..
Mungkin Imad terhantuk kat katil..
Tapi Imad masih lagi menangis..
Aku agak curiga bila memandang pergerakan Imad yang agak terbatas..
Bila aku angkat Imad untuk berdiri, Imad terus menangis..
Semacam ada sesuatu yang menyakitkan kaki dia..
Urrmm.. Kaki sebelah kiri Imad memang sakit nampaknya..
Tapi tak nampak bengkak atau luka apa pun..
Sampai malam pun Imad masih lagi menangis..
Sebelah tangan aku tepuk Imad suruh tidur..
Dan sebelah tangan lagi urut kepala ayah yang pening dan demam..
Aku ???? Urmm.. Terkelip-kelip seorang diri dalam gelap.. Haha..
Migrain pun agak segan nak berkunjung.. Kesian kat aku agaknya..
Tapi kadang kala ada jugak terasa sakitnya..
Pagi tadi badan Imad panas, dia demam..
Lepas Jumaat tadi aku dan ayah bawa Imad pergi Klinik Kesihatan kat AU2..
Sampai pukul 3, dapat jumpa doktor pukul 4.30 petang..
Doktor tu buat surat rujukan ke HKL..
Dia cakap mungkin nak x-ray kaki Imad kalau perlu..
Takut ada retak atau apa yang diorang tak bleh buat..
So, Imad hanya dibekalkan pain killer dan balm untuk sapu kat kaki..
Sampai je rumah.. Aku bagi Imad makan bubur then minum susu..
Pukul 6 petang, Imad dah mula menunjukkan tanda-tanda nak tidur..
Aku pun biarkan je Imad tidur dalam playpen..
Sambil aku melayan mata yang agak segan-segan untuk buka..
Ayah yang kebetulan nak ke bilik air terpandang Imad..
"Eh !! Kata Imad tidur, ni dah jaga pulak!" kata ayahnya..
Aku pun cepat-cepat jenguk dalam playpen..
"Ini bukan jaga, ini sawan la ayah.. Takkan tak boleh beza?" Bukanlah dalam nada marah, tapi nada yang cukup sopan.. Hehe..
Ayah angkat Imad naik atas katil..
Dan seperti biasa proses menghentikan sawan pun bermula..
Lepas lebih dari 5 minit sawan Imad tak berhenti, aku masukkan Diazepam 5mg ket dalam punggung Imad..
Dan lap seluruh badan Imad dengan tuala basah..
Lebih kurang 20 minit lepas tu sawan Imad pun berhenti..
Dan Imad terus tertidur..
Sampailah pukul 9.30 tadi..
Imad bangun sambil merengek-rengek..
Suhu Imad naik sampai 39.8'C.. Huh !! Panas !!..
Aku masukkan pulak PCM kat dalam punggung Imad nak bagi kurang panas..
Tapi setakat yang aku check tadi..
Suhu Imad masih lagi tak kurang dari 39'C..
Nampaknya malam nanti aku akan berjaga lagi menanti suami dan anak yang sakit..
Itu bukan beban..
Tapi tanggungjawab yang aku memang dengan sukarela akan buat..
Biarpun aku dipaksa untuk tidur..
Lebih baik aku yang memerhati setiap perubahan..
Dan aku akan lebih senang hati begitu..
Sebab tu la syurga berada di bawah tapak kaki ibu..
Ibu ni kan sangat penyayang dan sangat la caring berbanding ayah.. Haha..
(nasib baik ayah tak pandai nak buka blog ni!! Fuhh !! Selamat !! Hehe)


-AkU-
Syurga Addin...
22:27 malam...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment