Friday, April 15, 2011

~Bahagiakah keluarga kita ?~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Baru je kejap tadi ada seorang teman bercerita sesuatu..
Teman aku ni seorang lelaki..
Dalam keadaan sedikit menyesal dan agak sedih..
Katanya anak dia memberontak semalam..
Puncanya sikit saja kerana isteri menegur perbuatan sang anak..
Mungkin kerana tidak puas hati, maka anak tadi mengeluarkan kata-kata sebegini..

"Keluarga ni tak pernah bahagia la !"

Maka terkedu la aku yang mendengar cerita tu..
Aku tanya dia apa yang telah dikatakan oleh isterinya..
Dia tak pasti, sebab dia pun tak ada kat rumah..
Cuma mendengar cerita isterinya saja..
Aku terdiam sekejap..
Tentu ada sebab bila seorang anak mengeluarkan kata-kata begitu..
Maka aku katakan pada teman tadi..
Jangan la dimarahi anak tu dulu..
Mungkin kata-kata tu keluar secara tak sengaja..
Ataupun telah lama dipendam dalam jiwa..
Usah disalahkan anak tu..
Selidik diri kita sebagai ibu dan bapa mereka..
Adakah cara didikan kita sudah sempurna..
Kerana segala-galanya bermula dari rumah..
Usah juga cuba menyalahkan antara satu sama lain..
Setiap ibubapa punya peranan yang sama dalam mendidik anak-anak..
Kerana "terjadinya" anak itu bukan kerja satu pihak sahaja..
Maka berbincang la sesama sendiri..
Bagaimana untuk mengharmonikan rumahtangga dan keluarga..
Elakkan pertengkaran..
Kerana itu juga boleh menyebabkan gangguan pada minda dan jiwa anak-anak..
Benar, adakala wujud ketidakpuasan hati bagi kaum ibu kerana kebanyakkan tanggungjawab mendidik dan mengasuh anak-anak diserahkan bulat-bulat kepada mereka..
Namun begitu jangan la sesekali mengeluh atau berkira..
Tak suka dan banggakah kita andai anak-anak itu membesar mengikut acuan yang kita ukirkan ?
Namun usah la diterapkan perkara negatif..
Warnakan la kehidupan anak-anak ini dengan warna-warna bersih..
Namun bukan semua ibubapa ikhlas dalam mendidik anak-anak..
Kenapa aku cakap macam tu ??
Nanti la.. Kalau berkesempatan akan aku terangkan dalam entry yang lain..
Pokok pangkalnya hati..
Seperti entry aku yang lepas..
Ubati dan rawat la hati kita..
Usah biarkan penyakit itu terus-terusan memusnahkan hati kita..
Andai hati kita bersih dan sihat..
Maka InsyaAllah segala perlakuan kita akan terpelihara..
Justeru asuh dan didik la anak-anak mengikut landasan agama..
Ajar la mereka sifat-sifat terpuji..
Moga besarnya mereka itu nanti menjadi insan yang mulia..

Jadi buat teman tadi..
Nasihati la anak itu sebaik-baik nasihat..
Dalami la jiwa anak itu..
Fahami la minda anak itu..
Moga sejuk dan lembut hati anak kecil itu..
InsyaAllah..



**Imad lebih manja dengan ayahnya dari aku walaupun lebih banyak masa yang dihabiskan dengan aku.. Kenapa ya ?? Sebab aku lebih garang dari ayahnya.. Wohoooo !!**



-AkU-
Syurga Addin...
12:37 tengah hari...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment