Friday, April 15, 2011

~Fitrah teko dan cawan~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Kebiasaannya kalau kita beli set cawan..
Apa yang ada ialah satu teko dan empat cawan ataupun lebih..
Itu kebiasaannya..
Takkan ada yang terima empat teko dan satu cawan..
Sebab kalau teko lebih banyak dari cawan, muatan akan jadi lebih..
Berbanding dengan cawan yang melebihi teko..
Jadinya, sedang elok la tu muatan satu teko untuk cawan-cawan tu..
Itu fitrahnya..

Hari Sabtu yang lepas aku duduk bersantai dengan Imad berdua..
Bermalas-malas menonton tv di pagi hari..
Kebetulan Imad bangun awal hari tu..
Tapi aku tak bagi dia tengok citer kartun..
Aku conquer tv.. Hehe..
Pukul 10 pagi aku layan drama kat TV1.. Tajuknya "Kelat-kelat Madu"..
Cerita tentang seorang perempuan yang free thinker.. Atheist.. (Aku tak tahu nama pelakon ni, tapi watak dia nama rin)..
Cuba mendalami agama Islam..
Satu ketika dia mempersoalkan hal poligami..
Dia mempertikaikan ketidakadilan poligami dalam Islam..
Katanya andai seorang lelaki boleh berkahwin lebih dari satu..
Mengapa wanita tidak dibenarkan..
Kawan perempuan tadi (Rozita Che Wan sebagai isteri kedua) tak tahu nak jawab apa..
Sebab dia cetek ilmu agama.. Begitu juga suami dia (Sabri Yunus)
Maka diorang ni pun merujuk la Rin ni pada member lelaki diorang (Arash)..
Berkenalanlah la mereka berdua ni..
Rin ni tanya soalan yang sama pada Roy..
Makanya jawab lelaki tu..
Itu adalah fitrah manusia yang dijadikan oleh PENCIPTA..
Ia umpama kisah teko dan cawan tadi la..
Telah Allah rancangkan segalanya dengan sebaiknya..
Maka siapa kita untuk meragui atau mempersoalkan setiap kejadian ?
Lebih kurang la cerita Kelat-Kelat Madu ni..
Aku faham.. Korang faham ??
Tak faham, tak apa.. Cuba fahami..
Jadinya setelah beberapa lama mendalami Islam dan mendapati Islam adalah agama yang terbaik di muka bumi ini..
Maka wanita tadi mengucap kalimah syahadah dengan rela hati..
Kesudahannya ??
Aku malas nak cerita..
Kalau nak korang cari sendiri cerita ni.. kehkeh !!

**Aku tengok rancangan agama di Astro Oasis.. Ustazah Asni kata "Andaikata seorang wanita membaca Al-Quran sesudah Tahajjud, InsyaAllah suaminya tidak akan melihat wanita lain selain dirinya.. Dan hanya kecantikan dia sahaja berada di depan mata suaminya".. Maka kaum isteri kalau nak suami hanya memandang kepada kamu, rajin-rajin la solat Tahajjud dan membaca Al-Quran.. Tapi.. Ketentuan Allah kita tak tahu.. Ye kan ?? Wohoooo !!**




-AkU-
Syurga Addin...
07:17 pagi...

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment