Friday, September 30, 2011

~Berubahlah keranaNYA~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Pagi Jumaat yang indah ini..
Sejuk terasa seluruh tubuh..
Mungkin keadaan di rumah ini..
Dipenuhi kehijauan, membuatkan suasana nyaman dan segar..
Urmm.. Malam tadi aku disini..
Di rumah adik ipar aku di Country Heights, Kajang..
Sesekali bermalam di rumah orang lain..
Mencipta suasana baru dan semangat baru..
Ni la tempat aku berilham..

*Kalau tengok dalam gambar ni macam takde apa yang best.. Tapi cuba tengok gambar kedua..

*Kehijauan yang menjadi latar belakang aku yang membuatkan suasana jadi amat berlainan.. Minda pun jadi lebih cergas..

Oke.. Berbalik kepada kisah yang aku nak kongsikan kali ni..
Semalam waktu suami tengah baik hati memasak untuk makan malam..
Hehe.. Incik suami memang baik hati.. Terima kasih Sayang..
Aku duduk di ruang tamu membaca surat khabar Utusan Malaysia..
Pada sisipan hiburan.. Ada cerita tentang pelakon Diana Amir yang sudah "berhijrah"..
Alhamdulillah.. Biarpun tak sepenuhnya, sekurang-kurangnya ada sedikit keinsafan dalam dirinya..
Selalunya bila cerita tentang artis "berhijrah" ni..
Andai ditanya tentang sebab untuk berubah..
Ramai yang akan jawab.. Sudah sampai seru atau hati tergerak setelah pulang dari umrah..
Itu jawapan klise sesetengah artis..
Cuma apa yang agak bagus jawapan dari Diana Amir ni..
Bila dia telah sedar..
Dosanya membuka aurat bukan ditanggung sendirian..
Malah dishare sama dengan ayahandanya..
Maka atas sebab tak mahu ayahanda tercinta menanggung dosanya..
Maka keputusan itu dibuat..
Betul.. Seharusnya dari dulu lagi dia menutup aurat..
Tapi kita doakan saja moga dosa-dosanya Allah swt sudi untuk ampunkan..
Pada pandangan aku..
Tak ramai pemudi-pemudi yang sedar diri bahawa dosa mereka turut mengheret sekali saudara lelaki mereka ke neraka..
Mungkin mereka menyangka..
Setelah dewasa, maka dosa itu ditanggung sendiri..
Tidakkah mereka tahu doa anak yang soleh antara yang akan dibawa ibubapa setelah Izrail datang menjemput ??
Zaman semakin maju, tetapi agama semakin terkebelakang..
Andaikata mereka sempat bertaubat, Alhamdulillah..
Tetapi jika sebaliknya.. Wallahualam..
Sampai bila anak-anak ini akan sedar tentang hakikat sebenarnya ??
Rata-rata pemudi yang tidak menutup aurat memberikan jawapan begini..
Tidak bersedia, masih muda, kerana kerjaya dan belum sampai seru..
Ini bukan masalah harus bersedia atau tidak..
Tapi masalah hukum yang tak boleh dipersendakan..
Entah la.. Duniawi nampaknya lebih penting dari akhirat..
Andainya mereka makin sedar dunia ini hanya sementara..
Nescaya airmata mereka takkan berhenti mengalir menginsafi dosa-dosa yang telah lalu..
Aku juga bukan hambaNYA yang sempurna..
Masih banyak cacat cela yang perlu aku perbaiki..
Namun selagi diberi peluang dan kesempatan untuk bernafas..
Selagi itu aku akan berusaha mendekatiNYA..
Kerana sejauh mana kita cuba menjauhiNYA, maka DIA juga akan berpaling dari kita..
Hilanglah sudah kita dari kasih sayangNYA..
Justeru.. Dekatilah DIA..
Nescaya DIA juga akan terus menyayangi kita..

"Hidup bukan untuk hidup..
Tapi hidup untuk Allah swt..
Hidup bukan untuk mati..
Tapi mati untuk hidup.."

**Ayat ni aku quote dari drama Stanza Cinta..**

**Moga Imad dapat menjadi anak soleh yang bakal mendoakan ibu dan ayah apabila kami dipanggil mengadapNYA kelak.. InsyaAllah..**

***Satu pesanan untuk sesiapa yang faham.. Doa orang yang teraniaya.. Tiada hijab yang menghalang antara langit dan bumi.. Maka beringatlah !!***

-AkU-
Syurga Country Heights..
13:27 petang..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment