Monday, September 26, 2011

~Kisah seorang teman~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Syawal semakin hampir ke penghujung..
Namun kemeriahan itu masih lagi terasa..
Moga ianya terus berpanjangan..

Satu kisah yang ingin aku kongsikan bersama yang sudi membaca luahan Syurga Addin..
Benar.. Kisah ini banyak berlaku di luar sana..
Namun ini yang paling dekat dengan aku..
Maka ingin aku ceritakan agar dapat kita renungkan dan muhasabah diri sendiri..
Kisah tentang seorang teman yang aku sayangi..
Bukan ingin menceritakan keaiban dirinya dan keluarga..
Namun bersama simpati dan perasaan kemanusiaan..
Aku harap menjadi pengajaran buat kita semua..

Teman ini hampir sama usia dengan aku..
Sudah berumahtangga dan mempunyai cahaya mata..
Hidupnya sudah lama dihuni derita..
Cuma ketika ini makin ketara dukanya..
Seharusnya kita semua rasa bahagia dan gembira bila mempunyai sebuah keluarga yang lengkap dengan suami dan anak-anak..
Namun buat teman ini..
Saat terlafaz ijab qabul..
Detik itu juga sebenarnya satu duka telah terpalit dalam hidupnya..
Diharapkan pilihannya itu akan mendapat restu kedua ibu bapa..
Namun tahun demi tahun..
Tak ada apa yang berubah..
Biarpun dikurniakan anak seorang demi seorang..
Restu itu tak pernah kunjung tiba..
Aku tak akan pernah tanya kerana apa..
Mungkin itu rahsia dirinya mengapa suami itu menjadi pilihannya biarpun ibu bapa tidak merestui..
Semakin hari kehidupannya dilanda masalah demi masalah..
Hingga satu ketika terlafaz talak yang tidak dipinta..
MasyaAllah.. Dugaan untuknya..
Bersama-sama keluarga ke Pejabat Agama demi untuk menjernihkan keadaan..
Namun kekeruhan yang kunjung tiba..
Disitu barulah terlihat kebenaran hati dan perasaan ibu bapa itu..
Aku yang mendengar kisahnya hanya mampu beristighfar dalam hati..
Sedih dan pedih rasa jiwa..
Apatah lagi dia yang merasainya..
Katanya.. Sememangnya ibu bapa tidak pernah merestui hubungan mereka dari dulu hingga kini..
Dan yang paling merobekkan hatinya..
Ibunya setiap ketika berdoa moga terputusnya ikatan antara dia dan suami..
Aduhh.. Mengapa begitu sekali hati si ibu..
Bukankan setiap ibu inginkan kebahagiaan anak-anak ??
Biarlah mereka melayari kehidupan mereka sendiri..
Utuskanlah doa yang ikhlas buat kebahagiaan anak-anak..
Dan kata akhir dari ibu bapanya..
Andai mereka mengambil keputusan untuk rujuk kembali..
Maka putuslah hubungan antara teman ini dan keluarganya..
Sampai begitu sekali kerasnya hati manusia..
Tidak kasihankah pada cucu-cucu yang masih kecil ??
Hanya airmata yang menemani setiap luahan hatinya kepada aku..
Dan aku..
Hanya mampu pinjamkan sepasang telinga ini dan juga sedikit semangat buat teman ini terus kuat dan gagah melangkah demi meneruskan kelangsungan hidup..
Sabarlah teman..
Hidup ini penuh dugaan dan cabaran..
Bersyukurlah kau diduga dan diuji..
Itu petanda Allah swt masih sayangkan dirimu..
Usahlah berkeluh kesah kerana..
Yang menulis ujian untukmu.. DIA juga la yang menulis nikmat yang tak terhingga juga buatmu..



**Adakala kita merasakan pilihan kita bukan la satu keputusan yang tepat.. Namun, kita tak mampu mengundurkan waktu.. Justeru, redha la dengan takdir Allah.. Kita tak akan sedar andai tidak belajar dari kesilapan.. Ada ketika kesilapan yang membuat diri kita hampir sempurna.. InsyaAllah.. Aku akan bersama teman ini untuk kunjungan kali kedua ke Pejabat Agama.. Moga segala urusan dipermudahkan oleh Allah swt..**

-AkU-
Syurga Addin..
23:07 malam..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment