Tuesday, July 24, 2012

~Perempuan Neraka..~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt...

Alhamdulillah..
Telah selamat berlalu 3 hari Ramadhan..
InsyaAllah, semoga kita sempat berjuang hingga ke akhirnya..

Hari Sabtu yang lepas..
Aku dan Incik Hubby sempat menonton Cerekarama di TV3..
Oh ! Incik Hubby kurang sihat, maka kami bertarawikh di rumah saja..
Sambung balik..
Cerekarama bertajuk ~ Perempuan Neraka..
Mula-mula berebut jugak la aku dan Incik Hubby..
Dia nak tengok English Blockbuster ~ Black Dawn di TV2..
Aku tak nak tengok sebab hero tua - Steven Seagal berlakon..
Haha.. Memang menyampah.. Cerita yang sama je..
Dia lawan 100 orang pun dia mesti menang..
Nasib baik Incik Hubby mengalah..
Maka kami layan la Cerekarama..
Oke.. Cerita memang best..
Lakonan mantap Fizz Fairuz, Sherie Merlis, Ika Nabila dan pelakon yang lain..
Kisah tentang seorang isteri yang mengongkong hidup suaminya dan sentiasa ingin hidup dalam kesenangan yang melampau..
Dan disebabkan nafsunya yang tinggi itu sampai sanggup "mengguna-gunakan" suami sendiri..
Cukup dah sinopsis cerita ni..
Nak tengok habis, sila pergi gugel atau cari kat utube.. Haha..
Aku pasti, ini bukan sekadar cerita di tv..
Tapi ini kisah yang ada berlaku di dunia realiti..
Dan tak mustahil ianya berlaku disekeliling kita..
Yang nyata, aku juga pernah "dihidangkan" dengan kisah yang hampir sama oleh orang yang agak dekat dengan aku..
Entah la..
Mungkin mereka yang berkelakuan macam ni dah habis akalnya..
Hingga sanggup buat macam-macam hanya kerana nafsu..
Habis je cerita tu..
Aku dan Incik Hubby pun memberi pendapat masing-masing..
Soalan aku.. "Dayuskah suaminya?"
Incik Hubby jawab.. "Tak la kut, pasal dia pun tak sedar diri diperlakukan macam tu.. Kan isteri dia buat guna-guna kat dia tu."
Hmm.. Kalau tak buat guna-guna ?
Err.. Dayus la kut.. Atau suami tak ada upaya untuk menasihati isterinya..
"Entah la Be.. Manusia ni macam-macam perangai.. Ada yang nampak lembut je kat luar, tapi kat dalam macam konkrit.. Keras sangat.. Nasihat la apa pun, tak jalan jugak.. Ada tu nampak macam keras, tapi mudah lentur sebenarnya.. cakap sekali dah boleh faham.."
Dan perbincangan kami setakat itu saja..
Aku ke tingkat bawah untuk tidurkan Dhiya..
Imad dah lama pun lena..
Incik Hubby masih lagi di tingkat atas menonton siaran yang lain..
Sewaktu tidurkan Dhiya sambil menyusu..
Teringat balik hadis di akhir cerita tadi..
Tak ingat ditulis macam mana..
Tapi bila aku gugel, lebih kurang macam ni..

"Tidaklah seorang perempuan menyakiti hati suaminya di dunia, melainkan bidadari calon isterinya (di akhirat) berkata, "Janganlah engkau sakiti dia, Allah membencimu. Sesungguhnya dia disisimu hanya sementara waktu, dan akan berpisah darimu untuk berkumpul dengan kami." (HR Ahmad).

Aku sematkan dalam hati..
InsyaAllah, aku cuba jadi seorang isteri yang sesempurna mungkin..
Biar la kami tiada kesenangan atau kemewahan..
Asalkan kami bahagia..
Dan yang pasti, Allah akan sentiasa bersama-sama kami..

Ini ada sedikit cerita di zaman Rasulullah saw..


Diriwayatkan bahawa Salman Al-Farsi berkata :

Pada satu hari datanglah Fatimah ke rumah Rasulullah s.a.w dengan wajah yang pucat dan air mata berlinang 

Maka Rasulullah s.a.w bertanya : " Mengapa anakku ???""
Fatimah menjawab : " Terjadilah semalam antara SAYA dan ALI ketika bergurau dan bercakap-cakap, tiba-tiba ada kata - kata yang terkeluar dari mulutku yang membuatkan DIA marah kata-kataku.....

Setelah aku mengetahui Ali marah kepadaku..aku menyesal dan sedih maka aku merayu dan aku mengelilingi sampai 72 putaran sampai kelihatan dia REDA padaku dan terkulum senyum di bibirnya dengan ramah ...
" Aku takut kepada Tuhanku "
Maka Rasulullah s.a.w bersabda kepadanya " Wahai anakku, demi yang telah mengutusku dengan hak sebagai Nabi , sesungguhnya andaikata engkau mati sebelum Ali reda kepadamu...maka aku tidak akan SOLAT  untukmu "

Kemudian Baginda bersabda lagi :

" Hai anakku, apakah engkau tidak mengerti bahawa kerelaan dan keredaan SUAMI adalah keredhaan Allah , dan marahnya suami juga marah Allah ...

" Wahai anakku, perempuan mana pun yang beribadat seperti ibadatnya "Maryam binti Imran " tetapi tidak diredhai oleh suaminya, tidak akan diterima ibadatnya oleh Allah s.w.t..."

" Hai anakku ! Sebaik-baik amal perbuatan wanita ialah mentaati suaminya dan sesudah itu tidak ada yang lebih afdal bagi wanita daripada duduk menenun dan menjahit "

" Hai anakku sejam duduk menjahit adalah lebih baik bagi wanita daripada beribadat setahun dan Allah akan mencatat bagi mereka pahala seorang syahid untuk setiap jenis pakaian ditenun dan dijahit "

" Hai anakku, orang yang menjahit pakaian untuk suaminya dan anak - anaknya akan masuk syurga dan diberi Allah s.w.t kota di syurga sebanyak bilangan tiap orang yang memakai pakaian daripada hasil kerjanya "

Semoga kita mendapat manfaat dari kisah ini.. InsyaAllah..






**Rasulullah saw bersabda : "Aku melihat isi Neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah perempuan." Kami bertanya, "Mengapa wahai Rasulullah ?" Baginda berkata, "Mereka banyak bersumpah dan meremehkan suami yang miskin." Dari riwayat lain, "Aku melihat Syurga, ternyata sedikit sekali perempuan." Aku bertanya, "Dimanakah perempuan ?" Baginda berkata, "Mereka sibuk dengan arak, emas dan za'farah." Soalan untuk kita.. Apakah kita diantara golongan ahli neraka itu ? Muhasabah diri..**



-AkU-
Syurga Addin..
00:07 malam..

0 Kata-kata kamu..:

Post a Comment